​Nu startar 100 miljoner-kampanjen!

Genom en internationell kampanj ska hundra miljoner barn och unga i skolan engagera sig i de hundra miljoner mest marginaliserade barn och ungdomar runt om i världen som nekas sin rätt till utbildning. Alla skolor i Sverige kan ta del av kampanjen.

Alla barn har rätt till utbildning, men fortfarande nekas barn runt om i världen denna rätt på grund utav fattigdom, barnarbete, trafficking eller väpnade konflikter.

Kampanjen ”100 miljoner för 100 miljoner - allas rätt till utbildning” genomförs världen över under en aktivitetsvecka i oktober, i anknytning till FNs dag för utrotning av fattigdom.

Kampanjstart 20 oktober

I Sverige inleds kampanjen den 20 oktober och riktar sig till högstadiet och gymnasiet.

Upplägget är detsamma i varje land: statsråd, parlamentsledamöter och lokala politiker bjuds in att ”gå tillbaka till skolan”. De kan till exempel besöka sin gamla hemskola och träffa barn och ungdomar för att diskutera vikten av utbildning och vad som kan göras för att förbättra de utsatta barnens situation.'

Kampanjen vill att skolor och politiker helst anmäler sig senast den 22 september för att ge kampanjkontoret chans att matcha ihop politikern med en skola. I mån av tid hjälper kampanjkontoret självklart också till med anmälningar som kommer in senare.

Läs mer här hur du kan engagera dig och din skola!

100-miljoner

Nobels fredspristagare Kailash Satyarthi.