​Nu är det dags att planera inför Världslärardagen 2018!

Världslärardagen, World Teachers’ Day, den 5 oktober närmar sig! Denna dag uppmärksammar vi varje år tillsammans med lärarorganisationer över hela världen. Årets svenska tema är "Vi gör skillnad varje dag - låt lärare vara lärare". Läs mer om vad du kan göra.

Det är en dag att lyfta att villkoren för läraryrket måste bli bättre. Lärarbristen är skriande globalt och bara i Sverige beräknas 79 000 lärare saknas år 2035. För att få fler att välja lärarbanan måste löner bli högre, arbetsbelastningen minska och läraryrkets status öka. Det arbetar vi stenhårt på – tillsammans över hela världen!

Dagen till ära firas också att det är 70 år sedan som FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna antogs, där utbildning räknas som en grundläggande rättighet.

Vill du veta mer eller hämta inspiration från vad andra avdelningar gjort under tidigare år - gå in på lararforbundet.se/varldslarardagen. Du kan även få uppslag genom att söka på Världslärardagen på webben.

Material att beställa och ladda ned

Webbsida med samlad information om Världslärardagen - lararforbundet.se/varldslarardagen.

Årets affisch och flyer med information om Världslärardagen – att beställa i webbshoppen för trycksaker eller att själv skriva ut från lararforbundet.se/varldslarardagen.

Knappar och armband på olika språk med texten ”Allt börjar med en bra lärare” i webbshoppen för profilmaterial.

Ta chansen att fira Världslärardagen den 5 oktober med dina arbetskamrater!

Har du frågor? Kontakta
eva.elmstedt-frisk@lararforbundet.se, Internationella enheten