Nobeldagen är din dag - allt börjar med bra lärare

Vi hyllar lärare och elever alla dagar om året. Men på Nobeldagen, den 10 december varje år, gör vi det lite extra. Allt börjar med bra lärare i skolan, förskolan och på fritidshem!

En bra lärare kan förändra en persons liv. Och med rätt förutsättningar är chansen större för alla lärare att lyckas. Vad kan du som lärare göra när möjligheterna finns? För utan bra lärare – dig och dina kollegor – blir det inga innovationer, upptäckter och genombrott. Hjälp till att hylla lärare, på Nobeldagen eller när som helst.

"Kunskapen ska vara för livet"

Vi har träffat en av alla fantastiska lärare som gör skillnad, Gunilla Schollin-Borg. Hon har inspirerat, stöttat och motiverat många elever. Däribland Lina Hultqvist, ordförande för Sveriges Elevkårer. Idag är Gunilla pensionär och minns tillbaka på sitt yrkesliv med glädje. Hon som först hade tänkt att bli veterinär ångrar aldrig sitt beslut - att bli just lärare.

Hjälp till att hylla lärare på Nobeldagen

Under året har vi samlat in röster från elever och lärare för att lyfta effekten av det jobb som görs i skolan, förskolan och på fritidshem varje dag – vi kallar det #lärareffekten. Det har resulterat i en mängd berättelser om den betydelse som lärare spelar i varje individs framtid. Nu har vi träffat lärarna bakom några av vår tids mest inflytelserika personer. Hör Gunilla, läraren till ordförande för Sveriges Elevkårer. Hjälp oss att tillsammans fortsätta sprida berättelser om lärares viktiga arbete. Allt börjar med bra lärare!

Här hittar fler röster om lärareffekten. Dela gärna filmerna i dina sociala medier för att hylla ditt och dina kollegors viktiga arbete! #alltbörjarmedbralärare

Satsa på lärareffekten

Att säkra att lärarna har rätt förutsättningar är lösningen på många samhällsproblem. Varje elev som lämnar skolan för att delta i samhällsbygget gör det med den kunskap, trygghet och självkänsla som undervisningen i skolan har gett dem. Ett land som vill nå framgång måste investera i sina lärare och göra yrket attraktivt för unga. Framtiden börjar i skolan.

Lärare undervisar, stöttar, vägleder - ger eleverna drömmar och möjligheter.

Det här vill Lärarförbundet

Vi behöver fler lärare
SCB visar i en prognos att det till år 2035 kommer saknas 79 000 lärare.Lärarförbundet har tagit fram fem förslag för att möta lärarbristen.

Ge oss frihet och lita på professionen
Lärare vill utveckla sig själva och sitt yrke. Vi vet vad som gynnar vår verksamhet och våra elever. Lyssna på lärarnas erfarenheter och förslag.