Nio steg för koll på schema och arbetstid för lärare i fritidshem

Du har rätt till ett schema som visar din arbetstid. Följ våra nio steg så kan du som är lärare i fritidshem få bättre koll på arbetstid och arbetsbelastning. När du får ditt schema vid terminsstart kan det vara ett bra tillfälle att göra den här kollen.

Syftet med den här checklistan är inte att i förväg ruta in vad du ska göra och när, utan att visa vilka förutsättningar just du har att, utifrån den planering som finns, utföra ditt uppdrag.

1. Börja med veckoplaneringen.

Det du ser här kallas ibland ”schema” men är egentligen ett underlag för din grundplanering. Ofta är det bara påbörjat och fylls i tillsammans med kollegor i arbetslag, ämnesgrupper och verksamheter.

Rastverksamhet med elever är förstås inte rast för dig.

Nio steg 1

Se till att alla återkommande arbetsuppgifter som undervisning, möten och annat finns inlagda.

Grundplaneringen kan se olika ut för olika veckor och perioder under året.

Nio steg 2

2. Kolla ditt arbetstidsschema.

Fyll på planeringen med tid för att komma i ordning med lokal, material och elever före och efter lektioner, förflyttning mellan lokaler och ”ställtid” mellan olika verksamheter, särskilt inför eftermiddagens fritidsverksamhet. (blå färg).

Lägg ut tid för rast (grön/vitrandigt) och paus (grönt).

Markera när din arbetsdag verkligen börjar och slutar och när du har rast.

Nio steg 3

3. Notera om något behöver ändras.

Nio steg 4

I det här exemplet finns flera vanliga fel:

• Fredag saknas tid för rast efter högst 5 timmar.
  • Tid saknas för paus fredag förmiddag. Tillåter bemanningen paus under eftermiddagen?
  • Tiden för praktiskt för- och efterarbete är för kort efter bildundervisningen måndag.
  • Tid för förflyttning saknas onsdag och torsdag förmiddag.
  • Veckoarbetstiden är för lång om schemat ska gälla en längre period.
  • Praktiskt arbete med frukost är inte en läraruppgift.

4. Fyll i alla andra arbetsuppgifter

Fyll i andra arbetsuppgifter du förväntas utföra och hur lång tid de tar. Det är viktigt att du och din chef är överens om vilka uppdrag du har. Börja med det viktigaste, arbete som ger kvalitet i undervisningen, det vi kallar pedagogisk utvecklingstid. I exemplet har vi räknat med 1 h/ undervisnings-timme samt 1 h/ halvdag fritidspedagogisk undervisning.

Om något inte ryms inom arbetstiden - lägg ut tid utanför den schemalagda arbetstiden så att den tid som saknas syns.

Nio steg 5

5. Notera om något behöver ändras.

I det här exemplet finns två vanliga fel:

• Veckoarbetstiden blir alltför lång.
  • All pedagogisk utvecklingstid ryms inte i arbetstidsschemat (ljust gult)

Notera att det i exemplet inte finns tid för andra arbetsuppgifter eller ”sånt som bara händer”.

För att allt arbete ska rymmas inom arbetstiden behöver de ursprungliga förutsättningarna ändras. I exemplet stryker vi Temaundervisning, en pedagogisk lunch och en morgon på fritids. Vi gör några smärre ändringar och kortar arbetsdagen tisdag och fredag. (ändringar = röd/vitrandig och block m röd ram)

Fri7

Efter att ha upprepat stegen i analysen ser planeringen rimligare ut. Om läraren har fler uppdrag eller om några tillkommer under året krävs ytterligare justeringar.

Fri8

6. Arbete utöver veckoplanering

Beräkna tidsåtgången för arbetsuppgifter som bara utförs ibland, som kvällsmöten, omdömesskrivning, utvecklingssamtal, betygsättning och annat som ska ske utöver den "vanliga" veckoplaneringen? Utgå från årsplanering, kalendarium, konferensordning och annat.

Summera antalet timmar, lägg ihop med veckoplaneringarna för året och kolla att all planerad arbetstid ryms inom årsarbetstiden

7. Analysera planering, schema och uppdrag

• ŸFinns utrymme för rast och paus enligt arbetstidslagen?
  • ŸÄr det möjligt att vara förberedd och på plats i tid?
  • ŸÄr uppdrag och arbetsgivarens förväntningar kända och tydliga?
  • ŸFinns utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram?
  • ŸVilka eventuella problem behöver åtgärdas?
  • ŸRäcker det med att ändra i schemat/planering eller behöver uppdraget förändras?

8. Rätta till och ändra - dags för diskussion

Kan du själv eller tillsammans med kollegor rätta till problem - gör det! Om inte, ta genast upp en diskussion med er rektor och chef, gärna tillsammans.

Informera också Lärarförbundets ombud. Tjänstefördelning och schemaläggning är så viktiga frågor att de ska förhandlas/samverkas med Lärarförbundet och skyddsombudet bör begära att förslaget till tjänstefördelning riskbedöms, före beslut.

9. Fastställ schema och planering

Huvudmannen, din arbetsgivare, är ansvarig för din arbetsmiljö och de förutsättningar du har att göra ett bra arbete. När ditt schema och med planering är klara ska din chef veta hur det ser ut och godkänna det. Det är viktigt för chefens möjlighet att ta ansvar men också om uppdraget eller planeringen behöver ändras.

Det här är ett sätt att synliggöra din verklighet och vardag. Du får ett bra underlag för att göra en realistisk planering men också för att föra framåtsyftande samtal med din chef om arbetssituation, arbetstid, uppdrag, förutsättningar, resultat och lön.

Ta hjälp av Min arbetstid

Behöver du hjälp att få en större bild av din arbetstid och arbetsbelastning. Använd verktyget Min arbetstid. Där kan du lägga in planering för hela terminen eller läsåret och se när det finns risk för hög arbetsbelastning. Du får också ett bra underlag till samtalet med din chef.

Kommentarer:

Anonym

Jag har arbetat på fritids sedan 2001.Jag har aldrig varit i närheten av ett schema så som ni föreslår. Här finns det mycket kvar att göra.

• Skapad 2016-08-29 12:13