Nätverksträff för hem- och konsumentkunskapslärare den 1 februari 2022

Ett nytt nätverk ska stötta hem- och konsumentkunskapslärarna nationellt.

Nätverksträffen är ett tillfälle för dig som är HKK-lärare och medlem i Lärarförbundet att träffas för fortbildning och erfarenhetsutbyte.

• Sabina Vesterlund, Skolverket: LGR22.
• Rätt förutsättningar för HKK - inledande frågeställningar inför tjänstefördelning.

Praktisk information

Datum och tid: den 1 februari klockan 16.30-18.30.

Plats: online-möte via Zoom. Några dagar före träffen får du ett mejl med mer information och en länk för att ansluta dig.

Anmälan: den här träffen har redan ägt rum.

Prata gärna med din rektor om att träffen kan räknas som reglerad arbetstid alternativt förtroendearbetstid eftersom den kan ses som ett fortbildningstillfälle.

"Vi kan stötta varandra"

Helena Stenberg är hem- och konsumentkunskapslärare på Grimstaskolan i Vällingby. Hon är en av initiativtagarna till nätverket och samlade för ett år sedan ihop en grupp med intresserade kolleger.

Hon tror att det är extra viktigt med ett nätverk för hem- och konsumentkunskapslärare som oftast arbetar ensamma. Ämnet har minst antal undervisningstimmar och är mest sårbart när lektioner försvinner på grund av nationella prov, idrottsdagar och studiedagar. Samtidigt är det mer aktuellt än någonsin med fokus på miljö och ungas hälsa och ekonomi.

– I ett nätverk kan vi inspirera varandra och hjälpa till när rektorer gör förändringar som försvårar vår undervisning. Jag hoppas att vi kan få kollegor på skolor runt om i landet att hjälpa och stötta och inspirera varandra. Även om man inte är på samma skola så kan man känna att man inte jobbar ensam utan tillhör en grupp, säger hon.

Kontakt

Marina Blanco Lemos, ombudsman på regionala kontoret i Stockholm/Uppsala. Telefon: 08-441 32 17, 072-537 22 65, e-post: marina.blanco.lemos@lararforbundet.se.

• Skapad 2020-05-27
  • Uppdaterad 2021-05-11