Nätverket för Skolledare inom fristående verksamhet i Stockholm- och Uppsalaregionen

Är du skolledare på fristående skola har du läsåret 2020/21 möjlighet att delta i flera intressanta nätverksträffar. Nätverket för dig som är anställd av fristående huvudman startades förra året. Nätverket har som huvudmål att erbjuda skolledare digitala och fysiska tematräffar.

På alla Lärarförbundets regionala kontor runt om i landet finns en eller två ombudsmän som har speciellt ansvar för att ge service åt skolledarmedlemmar. Vi pratar med Jonas Juntunen, skolledaransvarig ombudsman på Lärarförbundets regionala kontor i Stockholm/Uppsala, som tillsammans med kollegan Annelie Hansdotter tog initiativ och startade detta nätverk.

Berätta, varför gjorde ni det?

- Många skolledare som är anställda inom fristående verksamheter saknar kollegor att diskutera sina vardagsfrågor med. Tanken med detta nätverket är att fylla det behovet.

Nätverket har redan hunnit att ha några träffar. Temat har varit Kollektivavtal och Juridiska bryderier. Om man vill vara med på kommande nätverksträffar. Hur gör man för att gå med i nätverket?

- Bli medlem i Lärarförbundet Skolledare, om du inte redan är det! Se sedan till att dina uppgifter på mina sidor är korrekt så att du står som anställd hos privat huvudman. Alla som är medlemmar i Lärarförbundet Skolledare och har angivit privat huvudman, får automatiskt inbjudningar till träffarna några gånger om året.

Detta nätverket är för skolledare som är aktiva i Stockholm och Uppsalaregionen. Om man vill bli mer aktiv i detta nätverket?

-Vi har en styrgrupp som träffas några gånger om året mellan nätverksträffarna. Vill du vara med i den så ta kontakt med mig eller Annelie.

Om du arbetar i en annan del av Sverige och vill starta ett nätverk i sin region kan du kontakta din personliga ombudsman och lyfta frågan med hen. Du hittar kontaktuppgifterna till din personliga ombudsman här.

Programmet i Stockholm/Uppsala hösten 2020:

23 september Årskonferens på Lärarnas hus. Öppet för alla skolformer.
2 oktober Nätverksträff & Föreläsning av rektorn som uppfostrar föräldrar.
2 december Juridiska bryderier + Nätverksträff

Du hittar dessa och Lärarförbundet Skolledares alla lokala, regionala eller nationella aktiviteter för skolledare i kurskalendariet.