Nätverk och kompetensutveckling för förstelärare och lektorer

Hur kan du som är förstelärare utveckla skolan tillsammans med dina kollegor? Passa på att träffa andra förstelärare på någon av Lärarförbundets nätverksträffar på olika platser i landet.

Lärarförbundets nätverksträffar

Då försteläraruppdraget är nytt och ser väldigt olika ut finns det en vinst att träffas, diskutera, reflektera, dela erfarenheter, stötta varandra och fördjupa sig allt som rör uppdraget. Lärarförbundet arrangerar nätverksträffar för förstelärare kontinuerligt under året. Du hittar träffarna genom att söka i vårt kalendarium.

Vi arrangerar träffarna på flera orter runt om i landet och de är öppna både för medlemmar och dig som ännu inte blivit medlem.

Konferenser

Lärarförbundet arrangerar ibland konferenser och andra utbildningstillfällen för förstelärare.

Håll även utkik hos Lärarfortbildning, som ingår i Lärarförbundet, om de arrangerar något för dig som är förstelärare eller lektor. Till exempel anordnar de varje år Förstelärarnas rikskonferens - ett forum för dig som är eller ska bli förstelärare.

Diskutera på webbplatsen

Här på Lärarförbundets webbplats kan du starta en egen diskussionstråd eller se om det redan finns en pågående diskussion. Då når du medlemmar och andra besökare på webbplats. Det du skriver i diskussionen visas öppet för alla.

Gå med i en Facebookgrupp

För dig som är aktiv på Facebook finns flera grupper du kan gå med i för att diskutera och utbyta erfarenheter. Facebookgrupperna är startade på eget initiativ av förstelärare och lektorer.

Förstelärare - en nätverksplats - En mötesplats för förstelärare att dela och utbyta erfarenheter i. Bjud in fler förstelärare om du känner någon! Fokus är skolutveckling.

Förstelärare - Öppen kanal - Gruppen skapades för att kunna diskutera förstelärarreformen öppet och "utan att hänvisa till avundsjuka eller jante".