​ Välkommen till Nätverket för nya lärare!

I Nätverket för nya lärare samlas vi Nätverk för nya lärare - samlas vi för att dela kunskap, inspirera och stötta varandra under vår första tid som nya lärare. Välkommen!

I det här forumet kan ni möta kollegor från hela landet som ställs inför liknande, eller helt olika, utmaningar i den nya rollen som yrkesverksam lärare. Men framförallt är detta en plats för gemenskap.

Nätverket är till för dig som vill ha en plattform för att ventilera funderingar och frågor om dina omständigheter som ny lärare. Här kan vi dela med oss av glädjeämnen och utmaningar, ge och få tips och idéer och tillsammans få kunskap för att lättare förstå lärarrollen.

Vi samlas i vår grupp på Facebook och håller regelbundet nätverksträffar med aktuella ämnen. För att gå med i gruppen behöver följa länken nedan och gå in på Facebook, klicka på knappen "gå med" och bekräfta att du är lärare och att du kommer att följa gruppens regler.

Exempel på tidigare nätverksträffar;

Hur hittar du som ny lärare ett tydligt och bra avslut inför ledighet så att du återhämtar dig på bästa sätt?

Många nya lärare vittnar om hur svårt det är att varva ner och och släppa jobbet inför helg, ledighet eller stundande semester/ferie. Ombudsman Sara Aldén Bernhardsson på Lärarförbundet ger dig svar på dina frågor om balans och tipsar om hållbara alternativ till hur du ska tänka för att må bra både på jobbet men också på fritiden eller under ledigheten."

Är min arbetstid ok?

Som ny lärare är det ibland svårt hinna me alla arbetsuppgifter inom sin arbetstid. Man saknar kanske erfarenheter, upparbetat undervisningsmaterial och rutiner, vilket i sin tur leder till stress över att inte hinna med allt som förväntas av en.

Ofta jämför man sig med andra, kanske mer erfarna lärare som jobbat länge i yrket och undrar varför man själv inte hinner med allt.

I nätverket kan jag lyfta de frågor, utmaningar och tvivel jag har som ny i lärarrollen. Vi stöttar och stöttas! - Julia

Julia Norman

Julia Norman, högstadielärare i svenska som andraspråk på Gårdsstensskolan i Göteborg, är en av initiativtagarna till nätverket på Facebook.

Mer om Nätverket för nya lärare

Nätverket är satsning från Lärarförbundet på initiativ av tre engagerade lärarstudenter som nu själva är nya lärare och syftet med nätverket är att bidra till en än mer engagerad lärarkår som har bred kunskap om och vill utveckla professionen.

Frågor & Svar