Lärarförbundet

Nationella prov leder till mindre undervisningstid

Maj månad är kulmen på lärarnas hårda arbetsbelastning. De nationella proven har pågått under hela terminen, men i maj ska både rättning och betygsättning slutföras.

En ny rapport från Lärarförbundet visar att de nationella proven inte bara tynger lärarnas arbetsbörda utan också stjäl tid från elevernas garanterade undervisningstid.

- Lärarna är hårt pressade den här tiden på året och de nationella proven har en stor påverkan på deras arbetsbelastning. Det är orimligt att tiden för rättning inte räcker till inom den reglerade arbetstiden. Lärare får sitta på kvällar och helger med proven och många upplever en enorm stress. De nationella proven måste göras om och det måste ske nu, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

Lärarförbundet har genomfört en undersökning med svar från cirka 700 lärare i grundskolan. Den visar att bara 15 procent av lärarna rymmer rättningen inom deras reglerade arbetstid. Skolinspektionen anger en schablontid på 1 timme för bedömning av en elevs prov i ett ämne. Har du 50 elevers prov, har du som lärare över en veckas arbetstid att lägga på detta. Den arbetstiden är det få lärare som har.

- Dagens provsystem är inte hållbart. Antalet nationella prov och delprov måste reduceras kraftigt för att skapa en mer rimlig situation för lärare och elever, säger Johanna Jaara Åstrand.

Läs också artikeln: Inte lärarens ansvar om nationella proven inte hinns med.

Garanterad undervisningstid går förlorad

Enligt Skolverket lägger en elev i årskurs 9 hela 24 timmar på att genomföra proven under sitt sista läsår i grundskolan. 24 timmar, det är ungefär en veckas undervisning.

Nationella prov genomförs i fem ämnen i åk 9, slutbetyg får man i 17 ämnen. Ändå är det proven som nu alltmer styr lärares planering och organisation. Proven måste genomföras och då får alla ämnen och upplägg stryka på foten.

Den förlorade undervisningstiden tas inte heller igen. I Lärarförbundet undersökning uppger en majoritet av lärarna att den förlorade undervisningstiden för eleverna aldrig tas igen.

- Det är tydligt hur dåligt det nuvarande systemet fungerar och eleverna drabbas hårt, att många inte få rätt till sin lagstadgade undervisningstid är ytterligare ett bevis på att de nationella proven i sin nuvarande form gör mer skada än nytta, säger Johanna Jaara Åstrand.

Kommentera artikeln!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här