Möt Lärarförbundets nya samarbetspartners från Anna och Philips lärarpodcast

​Till slut fick Anna och Philip nog på allt negativt snack som inte alls stämde överens med deras egen bild av skolan. De bestämde sig för att göra något åt saken och startade en podcast där lärare skulle få en möjlighet att berätta hur det verkligen ser ut.

Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson är båda lärare i grundskolan. Anna i SO och svenska, och Philip i idrott och elevhälsa. I dag driver de gemensamt en podcast där de samlar lärare, pedagoger, politiker och andra inspirerande människor för att diskutera ämnen som berör skolan.

Anna och Philip träffades när de arbetade i samma arbetslag. De tyckte då att det pratades alldeles för mycket negativt om svensk skola, vilket inte stämde överens med deras bild av skolvärlden och deras fantastiska medarbetare. De enades då om att ändra på bilden genom att lyfta goda exempel och så bildades Anna och Philips Lärarpodcast. Det var över fyra år och 200 avsnitt sedan. Till en början skulle de endast släppa tio avsnitt men de fick en sådan fantastisk respons att de inte kunde sluta.

Anna och Philip har nu inlett ett samarbete med Lärarförbundet.

- Vi valde att samarbeta med Lärarförbundet eftersom vi delar samma värderingar och vill inkludera alla lärare. Lärarförbundet kommer nu göra det möjligt för oss att producera vår podcast under den kommande perioden och förhoppningsvis öka vår spridning så att fler lärare inkluderas. Tillsammans enar vi lärare från alla olika delar av skolan. Det är viktigt att förstå att alla lärare bidrar med viktig kompetens från sina olika områden och att man kan lära sig så mycket om man tar hjälp av varandra, säger Philip.

Syftet med podcasten är att ge en sanningsenlig inblick i läraryrket.

- Vi hoppas på att skapa en mer nyanserad bild av hur det är att vara lärare men även på att få fler unga att välja läraryrket genom att visa upp hur fantastiskt det faktiskt är, säger Philip.

Något de har lyckades med. Anna och Philip möts dagligen av lärarstudenter som blir motiverade till att börja jobba såväl som yrkesaktiva lärare vilka får inspiration och uppmuntran.

- Det är därför vi fortsätter. Av den anledningen är det även roligt att arbeta med Lärarförbundet. Vi har samma mål vilket är att lyfta det positiva med läraryrket och alla fantastiska lärare som arbetar ute i våra skolor. Vi ger en röst åt våra lärarkollegor och visar den sidan av skolan som inte framhävs i media, säger Philip.

Podcasten är en stor passion för dem båda men det är fortfarande läraryrket som podduon brinner för.

- Det är fantastiskt att vara lärare. Det bästa är mötet med eleverna och att man har en sådan möjlighet att påverka och se dem växa och utvecklas socialt, säger Philip.

Trots sin stora framgång med podcasten är Anna och Philip tydliga med att belysa att det inte är de som är viktiga i podcasten. Det är deras gäster. Podden gästas av lärare från alla möjliga områden inom lärarprofessionen och de är huvudpersonerna som berättar historian och tillför innehåll.

- Vi kommer bara med små instickare. Våra gäster bidrar med sann kompetens och gratis fortbildning. Vi har faktiskt hört från lyssnare som använder vår podd som fortbildning. Exempelvis en skola som inte hade resurser till att hyra in en föreläsare. Istället lyssnade hela lärarlaget på vår podd och diskuterade vidare efteråt, berättar Philip.

Podden är inte bara härlig lyssning, den berör och påverkar. För sitt arbete med podden har Anna och Philip vunnit priset för årets insats inom offentlig sektor som delas ut av Framtidsverket.

Vill du också vara med och påverka? Anna och Philip tar gärna emot tips på ämnen och möjliga intervjupersoner. Ni kan skriva till dem på annaochphilipslararpodcast.com.

Om du är sugen på att börja lyssna direkt, följ bara länken! http://www.annaochphilipslararpodcast.libsyn.com