Möt finalisterna till Innovativa Skolledarpriset 2015

Här är årets finalister, från vänster: Ingela Netz, Hanna Lindö och Susann Jungåker.

Nu har juryn, bestående av representanter för Lärarförbundet och Microsoft, valt ut tre finalister till Innovativa Skolledarpriset 2015. Priset som delas ut under Skolledarkonventet, går till den skolledaren som på ett kreativt och nytänkande sätt använder teknik i sin verksamheten.

Innovativa Skolledarpriset har delats ut tillsammans med Microsoft sedan 2011. Syftet med priset är att lyfta fram goda exempel på skolledare, som driver ett hållbart skolutvecklingsarbete och använder sig av ny teknik på ett genomtänkt sätt. Vinnaren kommer att koras under Skolledarkonventet den 26 februari.

Här är årets finalister

Susann Jungåker är rektor på Mälardalens Tekniska Gymnasium i Södertälje, en fristående gymnasieskola som ägs av Scania och AstraZeneca. Hon har en lång erfarenhet av att driva och utveckla gymnasieskolor i Sverige och arbetar nu tillsammans med sina kollegor och lärare för att bygga upp någonting alldeles extra på Mälardalens Tekniska Gymnasium. Susann brinner för att sammanföra skolan med industrin, för att få lärare och elever att växa tillsammans.

Ingela Netz är ny som rektor på en ny skola, Igelstaskolan F-9 i Södertälje. Hon är en visionär med en tydlig idé och ett stort samhällsengagemang. Igelsta grundskola är en framtidsskapande skola; global, verbal och digital.

Skolans verksamhetsidé betyder att vi vill rusta eleverna med kunskaper, erfarenheter och förmågor som gör dem globala, verbala och digitala.

Ingela är själv aktiv på sociala medier, hon twittrar, facebookar och har en blogg. Blogg: ingelanetz.wordpress.com, twitter: @thingelingela

Hanna Lindö är rektor för Kyrkenorumskolan, en F-6-skola i Stenungsund. Hanna är en tydlig ledare med en tydlig vision. Tillsammans med lärare och elever har hon genomfört ett medvetet och långsiktigt arbete med fokus på skolutveckling. Varje klass samt fritids har var sin blogg där de öppnar för insyn och delaktighet i skolans arbete. Hanna är övertygad om att "alla har något", det gäller bara att få chansen att framföra det.