Min arbetstid - verktyget som ger koll på din arbetstid

Min arbetstid är ett verktyg som hjälper dig som är medlem att beräkna din planerade arbetstid. Det fungerar både för dig som har ferieanställning och för dig med semesteranställning.

Som lärare kan det vara svårt att hantera sin arbetstid, särskilt om du har en ferieanställning med reglerad och oreglerad arbetstid.  För att kunna planera tiden så att du inte arbetar för många timmar har Lärarförbundet skapat webbverktyget Min arbetstid, som även finns i mobilversion.

Det är vanligt att lärare bara får ett veckoschema och uppgift om läsårsdata. Det är inte tillräckligt! Du har rätt till att få ett arbetstidsschema. Om det är dags att prata med din arbetsgivare kan du förbereda dig på hur du argumenterar för rimligare arbetstid.

Så här använder du Min arbetstid

1. Ta reda på dina förutsättningar
Du behöver ha koll på: antal beräkningsperioder och när de börjar och slutar, antal timmar reglerad arbetstid för varje beräkningsperiod (för dig som är ferieanställd), ditt arbetsår (vilka dagar du ska arbeta), uppgift om vilka tider du ska vara på arbetet varje dag och när du har rast ("veckoschema"), tjänstgöringsgraden och antal dagar och timmar reglerad arbetstid enligt ditt kollektivavtal.

2. Logga in på webbplatsen
För att komma åt verktyget min arbetstid behöver du vara medlem och inloggad
Är du redan inloggad? Gå direkt till verktyget.

3. Fyll i förutsättningar
Fyll i uppgifter om din anställning:

Min arbetstid - skärmump 1 landskap

4. Planera din arbetstid
Arbetsbelastningen varierar under året, till exempel i samband med projektarbeten, kvällsmöten, omdömesskrivning, utvecklingssamtal och rättning av nationella prov. Anpassa planeringen av din arbetstid de dagar den avviker från "veckoschemat".

5. Kolla sammanställningen

Nu har du koll på din reglerade arbetstid. Är allt som det ska och du har stämt av planeringen med din närmsta chef utgör den ditt ordinarie schema. Stämmer inte planeringen med lag och avtal så ska du prata med din chef så att den justeras.

Min arbetstid - landskap

6. Följ upp förtroendearbetstiden
Om du har förtroendearbetstid följer du upp den under året och rapporterar in denna som förtroendearbetstid i verktyget.

Vill du veta mer?

Har du en fråga om webbverktyget? Kontakta oss minarbetstid@lararforbundet.se

TV: Ombudsman Robban Nilsson om hur du kan använda Min arbetstid

Robert Nilsson, ombudsman på Lärarförbundet, talar om webbverktyget Min arbetstid som utvecklats av Lärarförbundet.

Kommentarer:

Anonym

Jättebra!

Skapad 2014-04-08 11:47
Dave

Om Dave Babbage

Dave Babbage har inte skrivit någon presentation

Dave Babbage

Vad bra!