Mentorsprogram för dig som ny Skolledare

Att vara ny skolledare är en utmaning och Lärarförbundet Skolledare vill stötta dig i din nya yrkesroll! Under hösten 2019 kommer vi starta ett mentorsprogram för nya skolledare i Stockholmsregionen.

Välkommen till mentorsprogrammet för nya skolledare

Vi söker dig som vill få stöd i början av din karriär som skolledare och vill få vägledning och möjlighet att utvecklas i din nya yrkesroll.

Samtalen med mentorn kommer ge dig möjlighet att få nya perspektiv och idéer, stöd, uppmuntran och strategier för att nå dina mål. Mentorskapet pågår fram till juni 2020 och vilket gör att du kan praktisera dina nya kunskaper och utvärdera dem tillsammans med din mentor.

Programmet startar i mindre skala i Stockholmsregionen med fem platser. Förhoppningen är att vi efter den första omgången kan erbjuda fler platser runtom i landet. Mentorsprogrammet kommer organiseras tillsammans med Ledarinstitutet. Om du blir en av fem adepter kommer du intervjuas av Ledarinstitutet och matchas ihop med en passande mentor för just dig.

Genomförande

Du kommer att träffa din mentor en gång per månad, i ungefär 2 timmar, var och när bestämmer ni tillsammans. Adepten leder samtalen med mentorn och praktiserar sitt ledarskap efter vad som framkommer inom mentorskapet. Du kommer att i början av programmet träffa och nätverka med de andra skolledarna, deras mentorer och ledarinstitutet under en halvdag.

Vi riktar oss till dig som:

- är relativt ny i din skolledarroll.

-är medlem i Lärarförbundet Skolledare

-är verksam antingen i fristående eller kommunal verksamhet

Kostnad

Det är kostnadsfritt att söka till programmet. Blir du sedan utvald att delta på mentorsprogrammet tillkommer en anmälningsavgift på 1000 kr.

Ansökan

Då antalet platser är begränsat kommer vi behöva göra ett urvalsförfarande. För att ansöka om en plats på mentorsprogrammet vill vi att du skriver ett brev på 1 sida där du beskriver vad du arbetar med nu och motiverar varför du vill delta i programmet. När du sedan har din text klar ansöker du genom att maila denna till jonas.juntunen@lararforbundet.se senast 30 september.

Frågor?

Har du fler frågor om mentorsprogrammet? Kontakta Ledarinstitutet tel. (0)8-737 67 07 e-post: info@ledarinstitutet.se

Har du frågor om anmälan till mentorsprogrammet? Hör av dig till Jonas Juntunen, tel 070343 84 53, jonas.juntunen@lararforbundet.se