Lärarförbundet

Medlemsdialogen: Arbetsmiljön i centrum på Rinkebyskolan

Flera hörde av sig efteråt och sa ”Vad bra att vi gjorde det här!”, berättar Mirjam Lidberg som höll en medlemsdialog på Rinkebyskolan i våras.

Flera hörde av sig efteråt och sa ”Vad bra att vi gjorde det här!”, berättar Mirjam Lidberg som höll en medlemsdialog på Rinkebyskolan i våras.

När nio lärare samlades till medlemsdialog på Rinkebyskolan hamnade fokus på arbetsmiljön. – Många hörde av sig efteråt och tyckte att det var ett väldigt bra möte, säger Mirjam Lidberg som då var Lärarförbundets ombud på skolan.

Har du haft en medlemsdialog?

- Ja, vi hade på den fackliga tiden efter arbetsplatsträffen, APT:n. Det var precis innan terminsslutet och alla var slutkörda. Att ha ett mer traditionellt fackligt möte med dagordning och allt hade inte blivit bra.

Vad hände?

- Med samtalsmetoden kom diskussionen igång direkt! Vi använde oss av emojisarna som kom med och var och en fick börja med att ställa sig vid den emoji man mest kände sig som. Det öppnade upp och blev en bra dialog: ”Varför känner du så?”

Vad blev det mest diskussioner om?

- Det är en tung arbetsmiljö på Rinkebyskolan och den blev fokus nummer ett. Vi behövde prata om det. Flera hörde av sig efteråt och sa ”Vad bra att vi gjorde det här!”.

Tänker du ha en ny medlemsdialog nu i höst?

- Jag vet inte än om jag blir ombud på min nya arbetsplats. Om jag blir det, skulle jag gärna göra det!

Tips till andra ombud som funderar på att hålla i en medlemsdialog?

- Gör det! Det är bra med ett konkret förslag på upplägg och lite nytänk i metoderna. Så här i efterhand hade jag gärna avsatt en timme i stället för 30 minuter.

Kommentera artikeln!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här