Visstidsanställningar vanligast bland lärare

Visstidsanställningarna ökar i Sverige, enligt en undersökning från LO och värst är det bland lärarna. En orsak är att lärare som inte är legitimerad inte kan bli tillsvidareanställda. - Man måste ta hand om den behörighetsinsats som krävs, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

I LO:s undersökning är läraryrket den sektor med flest antal tillsvidareanställningar . En anledning är legitimationsreformen för läraren. Numera kan enbart lärare med lärar- eller förskollärarlegitimation bli tillsvidareanställda. För att få lärarlegitimation krävs i många fall att läraren får kompetensutveckling för att få sin behörighet och legitimation.

– Man kan ju inte genomföra en legitimationsreform som kräver behörighet, vilket i sig är bra, och sedan inte ta hand om den behörighetsinsats som krävs, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand till SVT.

Lärare kan till viss del utöka sin behörighet genom att ansöka till Skolverkets Lärarlyftet, men det löser inte hela problemet.

- Man skulle ha matchat legitimationsreformen med tid för att läsa in behörighet och kompetensutveckling, säger Johanna Jaara Åstrand.