Många SFI-elever slutför inte sina kurser

"Språket är nyckeln till samhället" säger Maria Rönn.

Endast fyra av tio SFI-elever avslutar den kurs de följer, visar ny statistik från Skolverket. Av alla SFI-elever avbryter 22 procent studierna helt. Bristen på SFI-lärare kan vara ett av skälen.

Tidigare har det rapporterats i DN att de flyktingar som läst hela SFI klarar sig betydligt bättre på arbetsmarknaden än de som hoppar av. Skolverkets siffror visar nu att 22 % av alla SFI-elever avbryter sina studier. Den stora andelen avhopp från utbildningen är ett stort problem som kan bero på den stora bristen av SFI-lärare.

- Språket är nyckeln till samhället. Visst är det bra att många av eleverna som avbryter sin kurs får jobb, men eleverna behöver språk på fler områden än det de lär sig inom sitt yrke, säger Maria Rönn till TT.

Stor brist på SFI-lärare

I Sverige behövs nu omkring 2 500 behöriga SFI-lärare. Av de 3 400 SFI-lärare som finns i Sverige i dag är 39 procent behöriga. Det är kommunerna som ansvarar för kostnaden för SFI-undervisningen.

- Det är med hög kvalitet i studierna som man lockar elever att fortsätta sina kurser. säger Maria.

Enklare att studera

Eleverna borde ges större möjlighet att följa kursen samtidigt som de jobbar, och obehöriga SFI-lärare borde få studera till behörighet under samma period som de undervisar, helst med finansierade studier, så att de slipper ta tjänstledigt eller använda sin fritid till att läsa till behörighet, tycker Maria Rönn.