Många nya i toppen av Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun 2017

I årets upplaga av Lärarförbundets rankning Sveriges Bästa skolkommun finns många nykomlingar bland de tio bästa kommunerna. Orust och Ovanåker har klättrat rejält och tagit sig in på en andra respektive tredje plats. Sveriges bästa skolkommun 2017 är Vellinge kommun i Skåne län.

Du hittar hela rankningen här, där du även kan söka upp din kommun och jämföra med andra: lararforbundet.se/basta-skolkommun. Du hittar rankningen som pdf-filer på den här sidan.

- Målmedvetenhet och långsiktighet i skolutvecklingsarbetet ger resultat, jag vill rikta ett stort grattis till de kommuner som med hjälp av hårt arbete från alla fantastiska lärare och skolledare lyckats klättra i rankningen, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

En heltäckande rankning

Lärarförbundets årliga rankning är den mest heltäckande jämförelsen mellan kommunernas utbildningsverksamhet och baseras på 13 kriterier, bland annat lärarlöner, lärartäthet, resurser till undervisningen och elevresultat. Rankningen genomförs för sextonde året i rad.

Alla kommuner kan bli Bästa skolkommun – med rätt beslut, investeringar och dialog.

- Vi vet att vår rankning driver skolutveckling, det är den bredaste skolrankningen som görs i landet. Den mäter inte allt men är en dörröppnare för de viktiga samtal som är nödvändiga för att rätt beslut ska fattas och ge skolledare, lärare och elever bästa möjliga förutsättningar. Alla kommuner kan bli Bästa skolkommun – med rätt beslut, investeringar och dialog, säger Johanna Jaara Åstrand.

Vi vet vad som krävs

I år görs utnämningen i ljuset av en skriande lärarbrist, en situation som påverkar alla landets kommuner.

- Lärarbristen måste vara högsta prioritet för alla kommuner som måste anstränga sig rejält för att bli attraktiva lärararbetsgivare. Vi vet som krävs för att lösa lärarbristen och berättar det för alla som vill bli Bästa skolkommun nästa år: högre löner, bättre villkor och större tillit till lärarna, säger Johanna Jaara Åstrand.

Prisutdelning

Klockan 9 under torsdagen arrangerar Lärarförbundet en prisutdelning och ett frukostseminarium om skolutveckling med de tre högst rankade kommunerna: Kajsa Asplund forskare vid Handelshögskolan medverkar också och pratar om vad som krävs för att vara en attraktiv arbetsgivare. Följ direkt på Facebook eller se den i efterhand på Facebook eller Lärarkanalen.