Många kommuner saknar strategier för att locka lärare

Läget är akut. Närmare 4 av 10 lärare tror inte att de kommer att arbeta som lärare fram till pension. I värsta fall kommer det saknas 79.000 lärare år 2035. För att bryta trenden krävs det att kommunerna jobbar med rekryteringsstrategier.

Närmare 4 av 10 lärare tror inte att de kommer att arbeta som lärare fram till pension vid 65 års ålder, enligt en färsk Novus-undersökning. Siffrorna visar att läget är akut. Det saknas 60.000 lärare i våra skolor idag och Skolverket spår att år 2035 så kommer det saknas 79.000 lärare.

För att vända trenden krävs det att kommuner jobbar strategiskt. Bland annat genom att hitta de nyckelfaktorer som kan få lärare att stanna kvar i yrket.

Dessa nyckelfaktorer är:

• 1. Lön

• 2. Mer planeringstid

• 3. Mindre elevgrupper

• 4. Bättre psykosocial arbetsmiljö

Men det krävs också en övergripande rekryteringsstrategi med de satsningar och nyckelfaktorer som lärare efterfrågar. 3 av 10 kommuner saknar helt strategier för att locka lärare. Av de kommuner som uppger att de har en rekryteringsstrategi är det fortfarande nästan 40 procent som uppger att satsningar på lärares löner inte är en del av strategin. 30 procent uppger att deras strategier inte innehåller åtgärder för att minska lärares arbetsbelastning.

När siffrorna är så höga som att 4 av 10 överväger att sluta som lärare innan pension är det hög tid att säkra att rätt långsiktiga strategier finns på plats för att säkra skolans kompetensförsörjning. Lärarförbundet har skickat ut en enkät till 191 av Sveriges kommuner för att ta reda på om de har någon rekryteringsstrategi.

Här presenterar vi nu resultatet. 3 av 10 av skolkommuner saknar en strategi för hur de ska locka och rekrytera lärare.

Och av de kommuner som har en rekryteringsstrategi är det nästan 40 procent som uppger att de inte har satsningar på lärares löner som en del av strategin. 30 procent uppger att deras strategier inte innehåller särskilda satsningar på lärares arbetsbelastning.

Av de som inte har några rekryteringsstrategier är det också flera som varken har särskilda satsningar på löner eller arbetsmiljö.

I kolumn 1 kan du se vilka kommuner som inte har några särskilda rekryteringsstrategier för att locka lärare.

I kolumn 2 kan du se vilka av kommunerna som saknar rekryteringsstrategi som inte heller gör särskilda satsningar på löner.

I kolumn 3 kan du se vilka av kommunerna som saknar rekryteringsstrategi som inte heller gör särskilda satsningar på arbetsmiljö.

Upplands VäsbyUpplands VäsbyUpplands Väsby
Haparanda

Kommentarer:

Anonym

Jag vet inte om ni har någon data från Haninge kommun, men det finns en hel del rapporter om det akuta läget som finns både i förskolor och skolor. Har försökt under 3 årstid att flytta med jobb i Haninge( närmare hemmet), plus att jag anser att med min erfarenhet(13 år som förskollärare, specialpedagogisk kompetens, m.m) kan jag bidra till förbättrat läge på vilken förskola som helst. Brinner särskilt för integrationsfrågor och barn i behov av särskilt stöd. Gång på gång blir det stopp när det kommer till löneförhandling och att jag ifrågasätter att förskolepersonal måste betala för mat. Hur skulle det se ut om ingen av anställda på förskolan ska betala för maten, när måltiderna är del av jobbet? Och lönen? Vill ha samma lön som jag har i Stockholmsstad , men tydligen är att föredra att betala en nyutbildad förskollärare( i bästa fal, finns förskolor som står i åratal utan förskollärare på avdelning) 2-3000 sek mindre i månaden, som behöver handledning, som går in i väggen när som, eftersom de saknar förutsättningar och långsiktiga strategier om hur hantera utmaningarna som finns i dagens förskola. Jag är beredd att bidra med all min kunskap, engagemang, kompetens( och tro mig har en hel del i bagaget) i en av de svåraste områden vi har i Stockholms län. Men jag vill få betalt för jobbet, volontärarbete presterar jag på andra håll.

• Skapad 2019-03-31 19:58