Lyckat höstmöte i Piteå för pensionerade lärare

Träff med Piteås damlag i fotboll som arbetar som resurser i äldreomsorgen stod på schemat för höstmötet i Piteå.

När lärarpensionärer från hela Norrbotten träffades i Piteå för höstmöte stod bland annat information om ett spännande projekt i äldreomsorgen på schemat, där sponsring av damlaget i fotboll förenas med extraresurser för de äldre.

Lärarförbundets pensionärer från hela Norrbotten har under två dagar träffats i Piteå. Kommunalråd Helena Stenberg inledde med att i ord och bild berätta om Piteå, som genom satsningar på utbildning och näringsliv skapar tillväxt som har betydelse för kommunens utveckling.

Projekt Lagkamrat

Därefter kom Emelie Lövgren tillsammans med fem lagkamrater från Piteå IF DFF, Piteås allsvenska damlag i fotboll. Emelie berättade om det projekt som Sparbanken Nord i samråd med Piteås fotbollsdamer och Helikopter Brand Design skissat fram. Projektet heter Lagkamrat och är en fond för avlöning av fotbollsdamerna som arbetar som värdefulla extraresurser inom äldreomsorgen.

De sätter en extra guldkant på de äldres vardag och tillför massor av positiv energi för de äldre som bor på kommunens boenden. Många lokala företag har gått in och sponsrat fonden. Fotbollstjejerna är själva mycket nöjda med det arbete de utför och den glädje de möter från de äldre.

Kalla-tunneln

Erik Lindbäck avslutade förmiddagen med att informera om skidanläggningen Lindbäcksstadion med Kallatunneln, som ska byggas ut till att bli en komplett året runt-anläggning för skidåkning, däcktester, boende och mat.

Efter lunch på Nolia City 2 kök gick turen till Acusticum där vi hälsades välkomna av Roger Norén som berättade om den berömda orgeln och det speciella med taket i Stora salen som kan höjas och sänkas för att skapa rätt akustik beroende på vad som ska framföras på scenen. Avdelningarnas ombud träffades därefter och samtalade om gemensamma spörsmål.

Rabarberodling

Dag två började med gemensam bussresa till AlterHedens Gårdsbutik, där Tord Nilsson på ett mycket underhållande sätt berättade om verksamheten och hur man odlar rabarber. Vi fick se hur tillverkningen går till i kokeriet, provsmaka saft, marmelader och sylt och förstås tillfälle till inköp i butiken.

Bussfärden gick vidare till Storstrands kursgård där Barbro och Ivar Gustavsson intressant berättade om Daniel Solanders uppväxt och resa runt jorden tillsammans med James Cook.

Höstmötet avslutades med Storstrands goda palt, kaffe och kaka.

Med tack, kramar och önskan om återseende nästa år på annan ort i länet skiljdes alla åt.

Vid pennan: Birgitta Gleerup och Anna-Lena Nordberg