Grattis Lotta Dessen Jankell - vinnare av Årets lärare!

Vinnaren Lotta Dessen Jankell är lärare på Globala gymnasiet i Stockholm.

Lotta Dessen Jankell, gymnasielärare från Stockholm har utsetts till Årets lärare 2015. Det är Kunskapens väg som instiftat priset för att hylla gymnasielärare som utmärkt sig under året. Lotta tog emot priset i TV4 nyhetsmorgon.

Lotta Dessen Jankell är gymnasielärare i naturkunskap, biologi och geografi på Globala gymnasiet i Stockholm. Hon får det första Årets lärare.

Alla gymnasieskolor fick nominera

Alla gymnasieskolor har haft möjlighet att nominera lärare till priset. En jury bestående av författaren Denise Rudberg, Emil Gustafsson, ordförande för Sveriges elevkårer, Astrid Pettersson, pedagogikforskare och Kristina Stutterheim, kommunikationschef på Lärarförbundet har sedan utsett vinnaren.

Motiveringen

Motiveringen till varför Lotta Dessen Jankell får priset lyder:

”Lotta utstrålar ett engagemang som smittar av sig på eleverna. Hon ger varje enskild individ tid och uppmärksamhet. På lektionerna väcker hon nyfikenhet samt engagerar, inspirerar och motiverar eleverna. Hon inkluderar alla i sin undervisning och ser till att alla får komma till tals. Lektionerna är pedagogiska och Lotta tar hänsyn till varje elevs individuella behov och kunskaper. Hon ser till att ta vara på allas kunskaper och tankar som bidrag till arbetet. Eleverna känner en trygghet och pålitlighet till Lotta och kan även diskutera icke-skolrelaterade problem med henne. På lektionerna är det nästan alltid pluggro då de flesta är intresserade av att lära sig och lyssna på undervisningen. Lotta får eleverna att vilja prestera. Därför vill vi nominera Lotta Jankell till årets lärare 2015.”

Priset startat av en student

Kunskapens väg, som delar ut priset, startades av studenten Beata Kull för att hon vill skapa en mer prestigefylld bild av läraryrket samt hylla lärare.

Priset består av 85 000 kronor som Lotta fick ta emot i direktsändning i Nyhetsmorgon på TV4.