2015 års lönestatistik för kommunalt anställda lärare klar

Nu är SKL:s statistik uppdaterad i verktyget Min Lön.

Nu har Sveriges kommuner och landsting (SKL) rapporterat 2015 års lönestatistik för lärare som är anställda inom kommunen. Använd verktyget "Min lön" för att ta del av statistiken och få koll på hur du ligger till!

Du som är medlem i Lärarförbundet kan enkelt se din löneutveckling de senaste åren och vad andra i lärare i din yrkesgrupp tjänar. Logga när som helst in på verktyget "Min lön" så får du koll. För att få tillgång behöver du också ha ett konto här på webbplatsen.

Lönestatistiken för avtalsområdena publiceras vid olika tillfällen under våren. Nu är statistiken för lärare inom kommuner och landsting, klar.

Din avdelning kan ha ytterligare information

Lönestatistiken i Min lön är nu uppdaterad med siffror från november 2015. Du kan också med fördel kontakta din avdelning. De kan ha ytterligare underlag och information som du kan ha nytta av inför lönesamtalet eller om du ska börja på ett nytt jobb.

Tips inför lönesamtalet

Lärarförbundets arbete med att höja din och alla lärares löner är ett långsiktigt arbete som pågår året runt. Det behöver vi alla hjälpas åt med, tillsammans och individuellt. Du kan bidra genom att förbereda dig inför ditt lönesamtal.

Åtta tips inför ditt lönesamtal

Statlig satsning

De ordinarie löneöversynerna för lärare anställda inom kommuner, gäller från den 1 april, precis som vanligt. Regeringens lärarlönelyft som riktar sig till vissa skolformer, kan tidigast genomföras från den 1 juli. För dig som lärare kan det innebära en extra möjlighet till löneökning under hösten. Håll dig informerad om hur satsningen hanteras av din arbetsgivare.