Lönesamtal - tips för din löneutveckling

Hör några förhandlare, ombudsmän och experter berätta om individuell och differentierad lön och ge tips för att förbättra dina möjligheter till en god löneutveckling?

Lönesamtalet är ett samtal med din lönesättande chef om vilken lön du bör ha i förhållande till ditt uppdrag och hur du utför det. Att argumentera för sig själv kan kännas svårt, men det är viktigt för dig, din arbetsgivare och dina arbetskamrater.

Lärares löner sätts individuellt och lönesamtalet är nödvändigt för att den individuella lönesättningen ska fungera. Men hur hänger allt ihop i ett större perspektiv och i jämförelse med andra branscher?

Oavsett om du söker ditt första jobb, undrar var du ska begära när du byter jobb eller vill ha högre lön på din nuvarande arbetsplats – titta gärna på filmerna och läs våra 8 tips inför lönesamtalet.

Hur ser marknadslöneläget ut för lärare idag?

Det beror lite på var i landet du bor och vilken yrkeskategori du tillhör. Generellt sett är det stor brist på lärare, så just nu har vi en gynnsam arbetsmarknad för i stort sett alla lärargrupper.

När har jag störst chans att få ett lönelyft?

De absolut bästa tillfällena att påverka lönen är när du är nyexaminerad och ska ta ditt första jobb, eller när du skriver ett nytt anställningsavtal, till exempel när du byter jobb. Men självklart går det att påverka lönen däremellan också.

Hur kan jag påverka min lön på min befintliga arbetsplats?

Var påläst inför lönesamtalet:

• Vilka uppsatta mål/kriterier finns på din arbetsplats och hur uppfyller du kriterierna?
  • Ha koll på omvärlden och lönerna – använd Min lön på Lärarförbundets webb!
  • Ta reda på marknadslönen: Vad betalar din arbetsgivare när en lärare med din utbildning och erfarenhet anställs idag?

Vad gör jag om jag är missnöjd med min lön?

Förbered dig! Ställ frågor för att få tydlighet. Var i strukturen befinner du dig? Vad behöver du jobba på för att få lönen du önskar?

*******************************************************************************

Anders Öberg, facklig vägledare och lönecoach ger fler tips.

Lönetips 1: Hur argumenterar du för högre lön?

Lönetips 2: Vad tittar chefen på inför ditt lönesamtal?

Lönetips 3: Kan du påverka din lön efter lönesamtalet?

Missa inte dina medlemsförmåner

Är du inte redan medlem så se till att bli det, då får du tillgång till vårt lönestatistikverktyg - Min lön och personlig lönecoachning. Blir du medlem nu så är medlemsavgiften gratis i sex månder. Genom verktyget Min lön, kan du jämföra löner efter lärarkategori, ålder, ort och arbetsgivare. Personlig lönecoachning är en rådgivning vi erbjuder där du kan få tips och stöttning inför din kommande löneförhandling eller få svar på frågor om hur din lön påverkas om du blir du är sjukskriven eller ska vara föräldraledig.

• Skapad 2020-09-15
  • Uppdaterad 2022-07-25