Linda: Jag stöttar medlemmar som hamnat i kris

– Bredden av arbetsuppgifter är stimulerande. Här behöver vi vara bra inom många olika områden, säger Linda JohanssonRunesson.

– Gillar du utmaningar och är bra på att analysera situationer blir du en bra ombudsman. Är du dessutom intresserad av människor och skolfrågor kommer du att göra ett riktigt bra jobb här. Det säger Linda Johansson, ombudsman på Lärarförbundets regionkontor i Umeå.

Linda Johansson har arbetat som ombudsman sedan 2002 och har förhandlat för och träffat många medlemmar från Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Härjedalen.

Stöttar medlemmar och förtroendevalda

– Jag möter medlemmar som ofta är i kris, de kanske har varslats, har blivit utsatta för mobbning eller andra oförrätter på sitt jobb. I mötet med dem måste jag vara professionell, inkännande och saklig. Att ta sig tid att verkligen lyssna och stötta är viktigt, säger hon och fortsätter,
– Det är på deras uppdrag jag agerar. De måste känna sig trygga i en för dem ofta otrygg situation. Det gör att jag måste vara expert och ta situationen på stort allvar.

Håller utbildningar och förhandlar

I sitt arbete stöttar Linda Johansson även lokala förtroendevalda i frågor om arbetsrätt. Mycket av jobbet går ut på att var coachande och informera om de kollektivavtal som medlemmarna omfattas av. Hon håller utbildningar och förhandlar med arbetsgivare inom privat, kommunal och statlig sektor.

”Här ställer vi upp för varandra”

– Bredden av arbetsuppgifter är stimulerande. Här behöver vi vara bra inom många olika områden. Flertalet ärenden kommer ad hoc och måste lösas omgående. Vi på kontoret behöver ställa upp för varandra och dela med oss av vår kunskap. Det är en förutsättning för vår verksamhet och det bidrar till att vi lär oss av varandra.

Mycket resor i regionen

På regionkontoret i Umeå arbetar elva medarbetare och i regionen finns 17 000 medlemmar. Jobbet innebär många resor.

– Vi är inte alltid på kontoret samtidigt eftersom vårt geografiska område är så stort, men när alla är på plats har vi roligt. Det är en god stämning med högt i tak. Ingen fråga är för dum för att ställas. Vi måste arbeta tillsammans eftersom vårt kontor är ganska litet.

• Skapad 2015-08-07
Frågor & Svar