Lärarförbundet

Lekterapi på sjukhus – ett annorlunda förskollärarjobb

”Ska man verkligen leka när man är sjuk? JA! Alla barn kan och behöver leka.” Så står det vid entrén till lekterapin på Akademiska sjukhuset i Uppsala. –Vi ser bortom droppställningarna och fokuserar på det friska hos barnet, säger Barbro Ekendahl, förskollärare.

På eftermiddagen vankas tårta. En patient i tonåren ska få åka hem och vill tacka personalen för den här tiden. Lekterapin är ljuspunkten för många barn och ungdomar och deras familjer som vårdas på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Här jobbar fem förskollärare. Ett minst sagt annorlunda förskollärarjobb. Alla har tidigare jobbat inom den ordinarie förskolan och sökt sig hit. En skillnad är bland annat att man på lekterapin träffar barn i alla åldrar, från nyfödda upp till 18 år.

–Vi har ett fantastiskt viktigt jobb. Även om det finns stunder av maktlöshet så känns det alltid meningsfullt. Vi har ofta roligt på jobbet, trots allt det svåra, säger Vanja Rudström.

–Vi ser bortom droppställningarna och fokuserar på det friska hos barnet, säger Barbro Ekendahl som jobbat på lekterapin sedan början på 80-talet.

”Alla barn kan leka”

”Ska man verkligen leka när man är sjuk? JA! Alla barn kan och behöver leka.” Så står det på en bonad utanför entrén. Och just det är ledstjärnan för lekterapin.

–Oavsett hur sjukt ett barn är kan det ofta leka. Att få byta miljö och göra vanliga saker – leka och pyssla – är ett välkommet och kravlöst avbrott under sjukhusvistelsen, säger Vanja Rudström.

Leken används också för att förbereda barnen på moment i behandlingen som magnetkameraundersökning, provtagning och sprutor. Många barn behöver också bearbeta sina upplevelser inom vården med hjälp av sjukhuslek.

”Ingen dag är den andra lik”

Lekterapin har blivit en självklar del av sjukhusets verksamhet och lyfts ofta fram som betydelsefull av såväl medicinsk personal som föräldrar och patienter.

–Ingen dag är den andra lik. Vi vet i stort sett aldrig hur många och vilka barn som kommer. Alla ska bli sedda, oavsett vad barnen och ungdomarna vårdas för, säger Sabina Westerlind.

Finns det något som skulle kunna bli bättre på jobbet?

Alla är överens om att det är konstigt att ett så viktigt jobb inte är bättre avlönat. Med mer forskning inom området skulle det bli uppenbart hur oerhört stor betydelse leken har i behandlingen och tillfrisknandet – och något politikerna borde satsa mer på.

sara Åkerfelt, lekterapi Uppsala Akademiska sjukhuset, förskollärare


"Jag sökte mig hit eftersom lekterapi är en viktig del i det sjuka barnets vardag på sjukhuset", säger Sara Åkerfelt, tre veckor gammal på jobbet och nyast i arbetslaget.

Kommentera artikeln!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här