”Låt inte skolan bli ett område med ständiga kursändringar”

I helgen kom beskedet att det inte blir något extraval den 22 mars 2015. Statsminister Stefan Löfven meddelade under en presskonferens att sex partier kommit fram till en överenskommelse, som innebär att en minoritetsregering ska kunna styra landet och få igenom budgeten.

Beskedet om att extravalet ställs in, mottogs positivt av Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand. Men hon betonar samtidigt vikten av att sätta skolan först för Sveriges framtid.

- Det är utmärkt att politikerna nu tar sitt ansvar och ser till att landet kan styras, säger Johanna Jaara Åstrand.

Långsiktiga uppgörelser för skolan behövs

Partierna har också kommit överens om fortsatta samtal och samarbete kring några områden som är viktiga för Sveriges framtid. Det gällde försvar, pensioner och energi.

- Skolan är minst lika central för Sveriges framtid som de frågor som partierna pekat ut. Vi saknar därför en diskussion om långsiktiga uppgörelser också om skolan. Skolan får inte bli ett område med ständiga kursändringar. Av tradition är skolan också ett område där man försökt nå breda överenskommelser. Det finns mycket goda skäl för det, säger Johanna Jaara Åstrand.

Fullfölj satsningarna på lärares löner

Regeringen säger nu att den egna politiken kommer att få genomslag i vårbudgeten.

- Jag ser fram emot att regeringen då fullgör den satsning på lärares löner som man utlovat. Det är helt centralt för att locka de nya lärare som vi så väl behöver, säger Johanna Jaara Åstrand.