Lärarförbundet Kontakt håller extraöppet för att kunna svara på frågor om skolavtal18 - fredag kl.8-20, lördag kl. 10-14 →

Ta chansen och åk på Lärarstudentmötet

Som lärarstudent finns det många sätt att påverka sin utbildning och sitt framtida yrke. Ett av dem är att delta i Lärarförbundet Students årsmöte - Lärarstudentmötet (LSM). 2018:s upplaga av Lärarstudentmötet infaller den 7-9 december i Lärarnas hus i Stockholm.

Är du lärarstudent? Är du medlem i Lärarförbundet? Vill du påverka din lärarutbildning?

Då är detta den givna plattformen för dig. Här kommer du få utlopp för alla dina diskussionsdrömmar! Vi kommer att vrida och vända på argument tills mötet tillsammans enas om en väg framåt. Lärarstudentmötet bjuder på tre dagar med snack om lärarutbildning, möten med lärarstudenter från hela Sverige och härliga sociala sammanhang som är unika i sitt slag.

Den lokala studerandeinformatören har koll på läget

Anmälan till Lärarstudentmötet görs via den lokala studerandeinformatören så ta kontakt med hen som finns vid just ditt lärosäte! Hen kommer att hjälpa dig med anmälan till mötet och kan koppla ihop dig med den lokala studerandekommittén som finns på lärosätet.

Hör av dig till valberedningen!

Är du sugen på ett förtroendeuppdrag i Lärarförbundet Student? Kanske lite nyfiken på hur det går till när någon blir nominerad till styrelsen? Då ska du höra av dig till Lärarförbundet Students valberedning.

Mejla till valberedning på valberedning@student.lararforbundet.se.

Viktiga datum som ska in i kalendern

7 september

Kallelse till Lärarstudentmötet 2018 skickas ut till de lokala studerandekommittéerna och studerandeinformatörerna. Motionsdatabasen öppnas.

19 oktober

Motionsdatabasen stänger och Lärarförbundet Students styrelse bereder inkomna motioner.

9 november

Nu är det nomineringsstopp till styrelsens uppdrag:

• Ordförande
  • Vice ordförande
  • Fem ledamöter
  • Två verksamhetsrevisorer

14 november

Sista dagen för att anmäla ombud till Lärarstudentmötet! Om du inte pratat med din studerandeinformatör och lokala studerandekommitté är det hög tid att göra det. Grabba tag i telefonen och börja knappa.

23 november

Nu är det dags att uppdatera mejlen! Handlingarna till mötet skickas ut och innehåller bl.a. styrelsens svar på inkomna motioner och valberedningens förslag till nästa års styrelse.

7-9 december

Nu händer det! Kl. 11.00 fredagen den 7 december drar Lärarstudentmötet 2018 igång!

Hör av dig till lararstudentmotet@lararforbundet.se om du har frågor om processen framåt!

Lärarstudentmötet pågår till den 9 december kl. 15.00 i Lärarnas hus på Stora Essingen, Segelbåtsvägen 15, 102 26 Stockholm

LSM-gudie

LSM-guiden ger dig matnyttig information och kuriosa om hur det hela funkar. LSM-guiden kommer finnas tillgänglig för dig som ska åka som ombud till Lärarstudentmötet.

Lär dig mer om Lärarstudentmötet

Lärarstudentmötet (LSM) beslutar vilka frågor man ska arbeta med kommande år. Dessutom väljs en ny styrelse, kommitté, ordförande, vice ordförande och verksamhetsrevisorer.

Varje studieort är representerad

Varje studieort har rätt att skicka ombud från den lokala studerandekommittén utifrån hur många mandat orten har. Ombudsfördelningen beror på antalet lärarstudenter på orten och det är din lokala studerandeinformatör eller kommitté som har koll på läget.

Alla kan motionera

Alla som är lärarstudenter och medlemmar i Lärarförbundet kan motionera. Den 1 september öppnar motionsdatabasen och då är det dags att sätta penna mot papper. Motionstiden löper från 19 september till den 19 oktober 2018.

Alla motioner som kommer in behandlas på Lärarstudentmötet. Det betyder att alla lärarstudenter kan påverka vad man ska prata om. Utifrån de motioner som kommit in beslutar Lärarstudentmötet vilken verksamhetsinriktning Lärarförbundet Student ska arbeta med det kommande verksamhetsåret i form av fokusfrågor.

Val av styrelse, ordförande och ledamöter

På Lärarstudentmötet väljs en nationell styrelse som består av:

• fem ledamöter
  • en ordförande
  • en vice ordförande

Alla medlemmar kan skicka in nominering av ordförande, vice ordförande, styrelse samt verksamhetsrevisorer.

Golvnominering på mötet

Vid själva Lärarstudentmötet är det också möjligt att nominera någon annan eller sig själv till styrelse och ordförande - en så kallad golvnominering.