Lärarförbundets webbplats - din personliga mötesplats

Lärarförbundets webbplats ska vara en mötesplats för alla Sveriges lärare. På den får du möjlighet att få innehållet anpassat efter dina intressen.

Lärarförbundets webbplats har en platt struktur där informationen struktureras istället med hjälp av så kallade taggar. Taggarna bidrar till att du kan få anpassad information när du loggar in.

Därför är det viktigt att logga in

Det är först när du loggar in som webbplatsen anpassas till dina intressen, var du jobbar och vilken lärare du är. Anpassningen visas som en siffra intill ditt namn i inloggningsrutan på startsida. Siffran visar hur många sidor som uppdaterats eller tillkommit inom dina intresse. Klicka på siffran intill ditt namn kommer du direkt till en sammanfattning av vad som är nytt. Så se till att du alltid är inloggad när du besöker Lärarförbundets webbplats.

Du får även tips på relaterad information när du läser en nyhet eller faktasida.

Så loggar du in

Här finns all information du behöver om hur du loggar in på Lärarförbundets webbplats.

Uppdatera och bekräfta dina uppgifter

När du loggar in första gången blir du uppmanad att uppdatera dina uppgifter. Då måste du fylla i ett nytt lösenord på minst sex tecken samt ange minst ett intresse genom att välja bland "taggar". Om du inte har en e-postadress sedan tidigare måste du även ange den.

Vad är intressen och varför ska jag ange det?

Genom att ange intressen kan du få ett än mer personaliserat innehåll när du är inloggad. Intressena baseras på taggsystemet och du väljer intressen utifrån förslag eller söker fram dem.

Vad innebär en tagg?

All information på lararforbundet.se är taggad. En tagg är en etikett som hjälper till att kategorisera och gruppera webbinnehåll. Taggar är en hjälp för besökaren att söka och hitta information. Med hjälp av taggning kan presentationen av innehåll personaliseras efter din lärarkategori, avdelningstillhörighet och de intressen som du själv väljer.

Hur fungerar sökfunktionen?

Vi använder oss av en modern sökmotor som, precis som Google, ska ge dig sökträffar som är relevanta. Finns det sidor med taggar som matchar söktermen kommer de sidorna högt upp i sökresultatet, liksom om orden du sökte på förekommer i sidans titel och löptext. Hur gammal en nyheter är och hur populär en artikel är spelar också in.

Hur får jag tips på artiklar?

Om du läser en artikel får du under rubrikerna "Mer om ämnet" och "Relaterade nyheter" tips på artiklar som har en eller flera likadana taggar.

Ladda ner filer

Vi använder ibland dokument i pdf-format för bilagor. Du kan ladda ner Adobe Acrobat Reader gratis för att kunna ta del av informationen i dem.

Ändra textstorleken

Med hjälp av din webbläsares inbyggda funktioner kan du ändra storleken på texten på webbplatsen. I de flesta webbläsare gör du detta genom att hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på mushjulet.

Du kan även ändra textstorleken via webbläsarens menyer.

Upphovsrätt

Alla texter, bilder, illustrationer, publikationer och liknande är skyddade av upphovsrätt. Texten på Lärarförbundets webbplats är fri att använda och sprida vidare, förutsatt att du anger källa.

Synpunkter eller frågor?

Har du frågor om sakinnehållet på Lärarförbundets webbplats kan du kontakta webbredaktionen. Har du problem att logga in med ditt konto kan du kontakta medlemsservice.

Ansvarig utgivare

Högst ansvarig för Lärarförbundet.se och ansvarig utgivare för Lärarkanalen.se är kommunikationschef Ida Strutt.