Lärarförbundets skoldebatt i Almedalen 2019

Under Almedalen 2019 ställde Lärarförbundet skolpolitikerna mot väggen. Skolans viktiga utmaningar diskuterades: lärarbristen, dokumentationsbördan och arbetsmiljön.

Fyra av tio lärare överväger att lämna yrket på grund av de omfattande dokumentationskraven, visar vår senaste rapport "Dokumentationsbördan". Samtidigt vill en riksdagsmajoritet införa ordningsomdömen, något som direkt skulle öka dokumentationsbördan och riskerar att förvärra den redan akuta lärarbristen.

Men när politiken fokuserar på symbolfrågor väljer Lärarförbundet istället att blicka framåt. I en ny rapport visar vi vad som krävs av ansvariga politiker både lokalt och nationellt för att vända trenden. Rapporten innehåller konkreta förslag på hur vi med små medel kan höja statusen på läraryrket och få fler att vilja bli lärare. Förslag som måste diskuteras på djupet.

Vi ställde riksdagens skolpolitiker mot väggen på en rad områden som är centrala för skolans framtid:

• Lärarbristen är akut och har varit länge – hur snabbar vi på skapandet av lärare?
• Det är en ohållbar arbetsmiljö i skolan – hur garanterar vi elevernas måluppfyllelse när lärare saknar grundläggande förutsättningar som planeringstid?
• Fyra av tio lärare överväger att lämna yrket på grund av överväldigande dokumentationskrav – vem rensar bort istället för att lägga till?

Medverkande i politikerpanelen:
• Anna Ekström, utbildningsminister, Socialdemokraterna
• Roger Haddad, utbildningspolitisk talesperson, Liberalerna
• Kristina Axén Ohlin, utbildningspolitisk talesperson, Moderaterna
• Ilona Szatmari Waldau, högskole- och forskningspolitisk talesperson, Vänsterpartiet
• Johanna Jaara Åstrand, ordförande, Lärarförbundet
• Willy Silberstein, moderator

Se debatten i sin helhet här!

Här hittar du även bildspelet som användes under debatten!

Läs våra rapporter "Dokumentationsbördan" och "Från obehörig till lärare"!