En likvärdig musik- och kulturskola av hög kvalitet

Musik- och kulturskolan står inför stora utmaningar och vi har i vår politik identifierat fyra av dem som Lärarförbundet nu sätter fokus på. Musik- och kulturskolan måste erkännas och ses som en väsentlig och integrerad del av utbildningssystemet i allmänhet och skolväsendet i synnerhet.

Lärarförbundets politik för musik- och kulturskolan syftar till att möta de fyra utmaningar som vi har identifierat, på ett effektivt sätt. Utmaningarna är välkända och det finns en bred samsyn om vilka de är:

• Likvärdig och hög kvalitet
  • Kompetensförsörjning
  • Hög arbetsbelastning och tuffa förutsättningar
  • Jämlikt och inkluderande deltagande

Vårt politiska program innefattar förslag som syftar till att stärka musik- och kulturskolan både på kort sikt men också på längre sikt ur ett mer visionärt perspektiv. Den betydande funktion som musik- och kulturskolan de facto redan fyller måste synliggöras och vidareutvecklas.

Musik- och kulturskolans dubbla uppdrag

Musik- och kulturskolan fyller en väsentlig funktion inom både skolväsendet och utbildningssystemet i vid mening. Verksamheten måste betraktas både ur ett utbildningsperspektiv och ur ett kulturperspektiv. Den kompletterar och fördjupar de estetiska ämnena i grund- och gymnasieskolan. Den kan öka måluppfyllelsen och vitaliserar skolans demokratiska uppdrag.

Utöver detta fyller dess samverkan med skolväsendet en viktig funktion för både likvärdighet och integration. Estetiska lärprocesser och samarbeten förenar och bygger broar mellan elever. Musik- och kulturskolan erbjuder nya synsätt och skapar gemenskap och förståelse.

Musik- och kulturskolan har samtidigt sin särart och en helt egen roll genom att den erbjuder en konstnärlig grundutbildning för musiker, dansare, skådespelare, bildkonstnärer etc. Musik- och kulturskolan är länken vidare mot högre utbildning inom olika konstformer. Utbildningen lägger grunden för den professionella kulturutövningen och förser viktiga kulturinstitutioner med kompetens. Den utgör ett viktigt fundament i ett rikt kulturliv.

Exempel på Lärarförbundets politiska förslag

• Att en statlig myndighet med ansvar för kvalitetssäkring och utveckling bör införas.
  • Att kommunerna ska ha en skyldighet att erbjuda musik- och kulturskola genom en nationell reglering.
  • Att de olika utbildningarna för lärarna inom musik- och kulturskolan ska dimensioneras utifrån lokala och regionala behov.
  • Att de olika utbildningarna för lärarna inom musik- och kulturskolan inte ska skapa inlåsningseffekter.
  • Att VAL förlängs och öppnas upp för lärare inom musik- och kulturskolan.
  • Att praktiknära forskning inom musik- och kulturskolan ska stimuleras.
  • Att ett nationellt resurscentrum skapas.
  • Att man eftersträvar att lägga undervisningen i anslutning till skoldagen .
  • Att statliga satsningar på karriärvägar, lön etc. även ska komma musik- och kulturskolan till del.
  • Att undervisningen alltid ska bedrivas i välutrustade och ändamålsenliga lokaler.
  • Att alla skolledare inom musik- och kulturskolan erbjuds skolledarutbildning.
  • Att Skolledare inom musik- och kulturskolan ges goda organisatoriska förutsättningar. Antalet medarbetare per chef måste exempelvis regelmässigt behandlas i huvudmännens systematiska arbetsmiljöarbete.
  • Att musik- och kulturskolan ska vara avgiftsfri.
  • Att musik-och kulturskolan ges resurser för att kunna erbjuda ett rikt och kvalitativ utbud av kurser och ämnen i syfte att nå underrepresenterade grupper.
  • Att musik- och kulturskolan ska samarbeta med skolväsendet för att nå ut till fler elever och öka inkluderingen.
  • Att kommunernas förvaltningar samverkar med varandra och med Musik- och Kulturskolan, så att barn och unga får möjligheter till utveckling och integration genom nya undervisningsformer och samarbeten inom musik- och kulturskolan.

Kommentarer:

Jan Pettersson

Hej, välbehövligt med en tydlig kulturskolepolitik, dessutom en som medlemmarna känner igen sig i.
Rubriksättningen "Exempel på..." tyder på att det finns mer skrivet. Är det något man kan få ta del av? Ex angående lön.

• Skapad 2016-12-12 09:27

Om Jan Pettersson

Lärare på Kulturskolan i Kungsbacka, sång och musikal.
50% facklig tid i avdelningen. Är HSO och samverkar i två förvaltningar. Brinner för det internationella, jämställdhet, normfrågor, rättvisa, arbetsmiljö och Lärarförbundets portalparagraf.