Lärarförbundets möte med Nobelpristagaren Kailash Satyarthi

​100-miljonerskampanjen är en internationell kampanj som startades av indiern Kailash Satyarthi som vigt sitt liv åt att bekämpa barnslaveri och trafficking.

Kailash delade Nobels fredspris 2014 med Malala, just för deras engagemang kring barns rätt till utbildning. Kampanjen har en internationell hemsida: www.100million.org

På valborgsmässoafton besökte Kailash Sverige. Lärarförbundet var på plats och representerades av ledamoten Johan Törnroth från Förbundsstyrelsen. I samband med sin hälsning, överlämnade Johan Törnroth ett av Lärarförbundets rockmärken till Kailash med texten ”Allt börjar med bra lärare” skrivet på hindi, som är Kailashs modersmål.

Sedan 2017 har kampanjen haft aktiviteter i Sverige och Lärarförbundet har deltagit aktivt från början. Under årets kampanj gick en rad riksdagsledamöter ut till sina lokala skolor och träffade elever från högstadiet eller gymnasiet på en rad skolor. Utgångspunkten för dessa träffar var en långfilm som heter ”The Price of Free” som beskriver de mekanismer i den globala handeln som leder till utnyttjande och förslavning av minderåriga i Indien, som inte bara förvägras sin barndom utan även rätten till utbildning.

Som en uppföljning till den svenska kampanjen kom Kailash på Sverigebesök den 30 april. Representanter för de organisationer i Sverige som ställt sig bakom kampanjen mötte honom för ett utbyte och ett samtal. Två av de skolklasser som deltagit i träffar med riksdagsledamöter deltog också: en klass från Frödingskolan i Karlstad och en klass från Vallbackaskolan i Gävle.

Skoleverna ställde frågor till Kailash och han ställde även frågor till eleverna.