Lärarförbundets medlemsavgift

Förbundsavgiften är medlemsavgiften du betalar för att vara medlem i Lärarförbundet. Vid årsskiftet 18/19 justeras medlemsavgifterna och vi får två avgiftsklasser. Välkommen till ett starkt och engagerande Lärarförbund med ett gediget innehåll.

Ny förbundsavgift från 2019-01-01

Så här mycket betalar du i månaden för ditt medlemskap från årsskiftet:

Yrkesaktiv medlem

• 290 kronor – betalas av alla yrkesaktiva medlemmar som arbetar 75% eller mer
• 150 kronor – betalas av övriga yrkesaktiva medlemmar som arbetar 74% eller mindre

Pensionärsmedlemmar betalar 45 kronor /månad.
Doktorander betalar 40 kronor / månad.

Är du även ansluten till KMR betalar du ytterligare 35 kr/mån.

Betala rätt avgift vid ändrad arbetsomfattning

Om du byter jobb, är föräldraledig, går i pension eller får ändrad arbetsomfattning – kom ihåg att ändra dina uppgifter eftersom medlemsavgiften till förbundet är baserad på din arbetstid. Observera att din ändring av medlemsavgiften gäller från den dagen du kontaktar Lärarförbundet.

Permanenta ändringar, till exempel om du får nytt jobb, kan du göra själv på Mina sidor. Du som går i pension behöver däremot använda kontaktformuläret.

Är dina ändringar tillfälliga som till exempel ändrad inkomst under föräldraledighet, tillfällig deltid, sjukskrivning, arbetslöshet måste du ringa Lärarförbundet kontakt på 0770 - 33 03 03 eller använda vårt kontaktformulär. Även tillfälliga ändringar gäller från den dagen du kontaktar oss.

Skattereduktion

Sedan 1 juli 2018 är avgiften avdragsgill och du får en en skattereduktion, vilket innebär att du som medlem kommer betala mindre än tidigare år. Lärarförbundet meddelar Skatteverket hur mycket du har betalat in i medlemsavgift och Skatteverket lägger i sin tur in det i din deklaration.

Uppdaterad information 2018-12-12: Riksdagen har i dag fattat beslutet att gå på M+KD´s budget och därmed kommer skattereduktionen att upphöra 2019-04-01.

Tidningsavgift

I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 22 kr/månaden. Du kan också välja att prenumerera på ytterligare en eller flera ämnestidningar och då kostar det 22 kr/månad per tidning. Du kan lätt administrera dina tidningar, säga upp eller påbörja ytterligare prenumerationer genom att gå in på Mina sidor.

Medlemsförmåner

Som medlem har du tillgång till en mängd olika förmåner. Det handlar om allt från råd och stöd till kompetensutveckling och försäkringar. Läs mer här.

Lärarstudent

Det är avgiftsfritt att vara med i Lärarförbundet för dig som är lärarstudent. Även här ingår de flesta medlemsförmåner såsom fortbildning i form av kurser och seminarier, rabatterbjudanden, stöd och råd och mycket mer. Du får Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet samt en ämnestidning utan kostnad.

Nyutexaminerad?

För nyutexaminerade lärare gäller en extra förmån: När du tar din examen betalar du endast 100 kronor för hela det första året och år två efter examen får du en rabatterad avgift och betalar 150 kronor i månaden.

Löneavdrag

Din arbetsgivare kan ha möjlighet att genomföra löneavdrag. Det betyder att arbetsgivaren kan dra din medlemsavgift, eventuella avgifter för tidningsprenumeration och personliga försäkringar från din lön. Från och med månaden efter att du blivit medlem i Lärarförbundet dras din medlemsavgift och eventuella tidningsavgifter. Om du har försäkringspremier så dras de första månaden efter att du blivit medlem i Lärarförbundet.

Autogiro

Med autogiro betalar du enkelt din medlemsavgift. Allt du behöver göra för att komma igång med autogiro är att underteckna ett så kallat medgivande i din internetbank. Det ger betalningsmottagaren fullmakt att dra pengar från ditt konto. Skaffa autogiro på tre minuter.

E-faktura

När du har e-faktura får du din räkning direkt till din internetbank. En av förutsättningarna för att du ska kunna få e-faktura är att du idag betalar avgifterna till Lärarförbundet via faktura. För att ansluta dig till Lärarförbundets e-faktura anmäler du dig via din internetbank. Det kostar ingenting med e-faktura. Det flesta banker är anslutna till e-faktura, Swedbank och Sparbankerna, Nordea, Svenska Handelsbanken, SEB, Den Danske Bank, Skandiabanken, Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen, ICA Bank och Länsförsäkringar Bank. Om du byter bank, anmäl dig vid internetbanken där och avanmäl dig från din gamla bank.

Kivra

Genom att vara ansluten till Kivra kan du få din avi digitalt. Genom att erbjuda dig som medlem den här möjligheten vill vi bidra till att minska klimatpåverkan och samtidigt följa den digitala utvecklingen.

Avgift till a-kassan

Är du medlem i Lärarförbundet bör du också bli medlem i Lärarnas a-kassa för att ha en ekonomisk trygghet om du skulle bli arbetslös. Avgiften till Lärarnas a-kassa betalar du direkt till Lärarnas a-kassa. Mer information finns på a-kassans webbplats.

Försäkringar

Många medlemmar i Lärarförbundet har förmånliga försäkringar via Lärarförsäkringar. Försäkringspremien betalar du samtidigt som du betalar medlemsavgiften till Lärarförbundet. Uppgifter om premien hittar du i försäkringsbeskedet från Lärarförsäkringar AB. Försäkringarna betalas i förskott, till skillnad från medlemsavgiften till Lärarförbundet som betalas i efterskott.

Bli medlem?

Här hittar du allt om hur du blir medlem i Lärarförbundet

Kommentarer:

Hej,
Jag fick faktura 100kr men jag är inte klart än med utbildningen. Jag gör mitt examensarbete just nu och räknar helt färdigt i mars. Jag får inte nåt heller från csn,behöver jag ändå betala?
Tack!
Mvh,
Jovelyn

• Skapad 2019-01-08 16:16
Irene
Irene ström

Hej!

Om du tar kontakt med Lärarförbundet kontakt på telefonnummer 0770-33 03 03 så hjälper de dig med att förlänga din studietid.

De 100 kr du har fått avser medlemsavgift för hela första året som yrkesverksam efter avslutade studier. Läs mer https://www.lararforbundet.se/artiklar/medlemskap-for-100-kronor-hela-forsta-aret-pa-jobbet

Hälsningar Lärarförbundet Kontakt

• Skapad 2019-01-09 11:11
Anonym

Det står att medlemsavgiften är 325kr. Varför betalar jag då 347kr?

• Skapad 2018-08-31 08:37

Hej!

Gissningsvis betalar du även 22 kr extra för tidningen, som det står i texten ovan :-)

• Skapad 2018-08-31 08:41
Irene
Irene ström

Hej!
I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 22 kr/månaden. 325 kr + 22 kr = 347

Ämnestidningen får du utifrån vilken befattning/skolform du har. Inom kort kommer du själv att kunna hantera dina tidningar på "mina uppgifter". Där kan du då välja ytterligare att prenumerera på en eller flera ämnestidningar och då kostar det 22 kr/månad per tidning.

Hälsningar Lärarförbundet Kontakt

• Skapad 2018-08-31 13:05