Lärarförbundets medlemsavgift

Förbundsavgift är medlemsavgiften du betalar för att vara medlem i Lärarförbundet. Den varierar beroende på hur mycket du tjänar och vilken slags medlem du är.

För dig som är yrkesaktiv ingår inkomstförsäkringen i din avgift, och de ekonomiska fördelarna som följer med ditt medlemskap väger upp en stor del av medlemsavgiften. (Som inkomst räknas lön, sjukpenning, föräldrapenning inkl.tillägg, aktivitetsstöd, ersättning från arbetslöshetskassan och uppdrag som heltidspolitiker samt inkomst från eget företag.) Du kan betala din medlemsavgift på flera sätt.

Löneavdrag

Från och med månaden efter att du blivit medlem i Lärarförbundet dras din medlemsavgift och eventuella tidningsavgifter från din lön. Försäkringspremier och a-kasseavgift dras första månaden efter ditt inträde.

I de fall det inte fungerar, till exempel vid överföring från vissa privata arbetsgivare, går det bra att betala via autogiro e-faktura eller via pappersavi.

Autogiro

Om du inte redan betalar via autogiro, gör en anmälan på din internetbank så slipper du pappersavin. Genom att göra anmälan via din internetbank sker alla kontroller direkt och autogirot kommer igång fortare.

Om du inte har tillgång till din internetbank men har har e-legitimation kan du skicka ett medgivande digitalt direkt till din bank. Saknar du e-legitimation kan du fylla i en fullmakt och skicka till Lärarförbundet. Medlemsavgiften betalas i efterskott, medan försäkringspremien betalas i förskott.

E-faktura

När du har e-faktura får du din avi direkt till din internetbank. En av förutsättningarna för att du ska kunna få e-faktura är att du idag betalar avgifterna till Lärarförbundet via faktura.

För att ansluta dig till Lärarförbundets e-faktura anmäler du dig via din internetbank. Det kostar ingenting med e-faktura.

Det flesta banker är anslutna till e-faktura, Swedbank och Sparbankerna, Nordea, Svenska Handelsbanken, SEB, Den Danske Bank, Skandiabanken, Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen, ICA Bank och Länsförsäkringar Bank. Om du byter bank måste en ny e-fakturaanmälan göras i den nya banken och en avanmälan på den gamla.

Förbundsavgiften

Så här mycket betalar du i månader för ditt medlemskap.

Yrkesaktiv medlem

Inkomst/månFörbundsavgift/mån (inkl inkomstförsäkring)
Upp till 6000 kr50 kr
6 001 – 6 999 kr85 kr
7000 - 8999 kr95 kr
9 000 – 10 999 kr115 kr
11 000 – 12 999 kr135 kr
13 000 – 14 999 kr155 kr
15 000 – 16 999 kr175 kr
17 000 – 19 000 kr195 kr
19 001 – 21 000 kr215 kr
21 001 – 22 999 kr235 kr
23 000 – 24 999 kr255 kr
25 000 – 26 999 kr275 kr
27 000 – 28 999300 kr
29 000 -325 kr

För lärarstudenter är medlemskapet gratis hela studietiden.

Doktorander betalar 40 kr/månad.

Pensionärsmedlemmar betalar 40 kr/månad. Från 1 januari är kostnaden 45 kr/månad.

Är du även ansluten till KMR betalar du ytterligare 30 kr/mån. Från 1 januari är kostnaden 33 kr/månad.

Betala rätt avgift

Om du byter jobb, går på föräldraledighet eller i pension eller får ändrad inkomst av annat skäl – kom ihåg att ändra dina uppgifter i medlemsregistret, eftersom medlemsavgiften till förbundet är baserad på din inkomst. Ändringen av medlemsavgift gäller från den dagen du kontaktar förbundet.

Avgift till a-kassan

Från och med 1 juli 2016 är avgiften till Lärarnas A-kassa 110 kronor per månad. Avgiften är den samma oavsett om du är ansluten till Lärarförbundet eller inte. Den påverkas inte heller av om du studerar, arbetar eller är arbetslös.

Tidningsavgift

I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 21 kr/månaden. Du kan också välja att prenumerera på ytterligare en eller flera ämnestidningar och då kostar det 21 kr/månad per tidning. Från 1 januari är kostnaden 22 kr/månad.

Nyutexaminerad?

För nyutexaminerade lärare gäller en extra förmån: Är du studerandemedlem när du tar examen betalar du endast 100 kr för hela första året som medlem.

Lärarstudent

Det är gratis att vara med i Lärarförbundet för dig som är lärarstudent. Även här ingår de flesta medlemsförmåner såsom fortbildning i form av kurser och seminarier, rabatterbjudanden, stöd och råd och mycket mer. Du får våra Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet samt en ämnestidning utan kostnad.

Försäkringar?

Många medlemmar i Lärarförbundet har olika förmånliga försäkringar via Lärarförsäkringar. Försäkringspremien betalas tillsammans med övriga avgifter. Uppgifter om premien hittar du i försäkringsbeskedet från Lärarförsäkringar AB. Försäkringarna betalas i förskott, till skillnad från förbundsavgiften som betalas i efterskott.

Bli medlem?

Här hittar du allt om hur du blir medlem i Lärarförbundet.