Lärarförbundets medlemsavgift

Du betalar medlemsavgift för att vara medlem i Lärarförbundet. Välkommen till ett starkt och engagerande lärarförbund med ett gediget innehåll.

Yrkesaktiv medlem

• 290 kronor/månad– betalar alla yrkesaktiva medlemmar som arbetar 75% eller mer.
  • 150 kronor/månad – betalar övriga yrkesaktiva medlemmar som arbetar 74% eller mindre.

Är du tillfälligt föräldraledig, arbetslös, sjukskriven, studerande inom annat område eller tjänstledig utan inkomst, glöm inte att meddela det till Lärarförbundet Kontakt, 0770-33 03 03.

Lärarstudent
Du som är lärarstudent betalar ingen medlemsavgift under dina studier till lärare. De flesta medlemsförmåner ingår såsom fortbildning i form av kurser och seminarier, rabatterbjudanden, stöd och råd och mycket mer. Du får Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet och även en ämnestidning utan kostnad.

Nyutexaminerad
Du som är nyutexaminerad lärare har extra förmåner. När du tar din examen betalar du endast 100 kronor totalt för hela året i medlemsavgift det första året efter examen. År två efter examen får du en rabatterad avgift och betalar endast 150 kronor per månad. När du går från student till anställd behåller du alla förmåner och får också en inkomstförsäkring som ihop med a-kassan kan ge dig 80 procent av inkomstbortfall om du blir arbetslös.

Pensionärsmedlem betalar 45 kronor/månad. Pensionerad medlem i Lärarförbundet kan den vara som:

• uppnått pensionsålder, börjat ta ut sin pension och slutat att förvärvsarbeta
  • fått avtals- /garantipension eller hel sjukersättning

Doktorand betalar 40 kronor/månad.

Som kyrkomusiker är du dubbelansluten medlem i KMR och betalar ytterligare 35 kr/mån.

Betala rätt avgift vid ändrad arbetsomfattning

Om du byter jobb, är föräldraledig, går i pension eller får ändrad arbetsomfattning – kom ihåg att ändra dina uppgifter eftersom medlemsavgiften till Lärarförbundet är baserad på omfattningen av ditt arbete. Observera att din ändring av medlemsavgiften gäller från den dagen du kontaktar Lärarförbundet.

Tillfälliga ändringar

Är dina ändringar tillfälliga som till exempel vid föräldraledighet, arbetslöshet, sjukskrivning, studier inom annat område eller tjänstledig utan inkomst, ring Lärarförbundet Kontakt på 0770 - 33 03 03 eller mejla via kontaktformuläret.

Permanenta ändringar

Min sida kan du logga in och själv göra permanenta ändringar. Det kan vara att du har fått nytt jobb.

Du som går i pension behöver mejla via kontaktformuläret.

Olika sätt att betala medlemsavgiften

Du kan betala din medlemsavgift på olika sätt.

Löneavdrag

Vissa arbetsgivare kan genomföra löneavdrag. Det betyder att arbetsgivaren kan dra din medlemsavgift, eventuella avgifter för tidningsprenumerationer och personliga försäkringar från din lön. Från och med månaden efter att du blivit medlem i Lärarförbundet dras din medlemsavgift och eventuella tidningsavgifter. Har du försäkringspremier så dras de också första månaden efter att du har blivit medlem i Lärarförbundet.

Autogiro

Med autogiro betalar du enkelt din medlemsavgift. Allt du behöver göra för att komma igång är att skriva under ett så kallat medgivande i din internetbank. Lärarförbundet får då fullmakt att dra pengar från ditt konto. Skaffa autogiro på tre minuter. Det bidrar till minskad klimatpåverkan.

E-faktura

E-fakturan får du direkt till din internetbank. Betalar du medlemsavgiften via pappersavi så kan du istället få den som e-faktura. Anslut dig till Lärarförbundets e-faktura via din internetbank. Det kostar ingenting med e-faktura och de flesta banker är anslutna. Byter du bank, glöm inte att avanmäla e-faktura från din gamla bank och att anmäla att du vill ha e-faktura via din nya bank.

Kivra

Är du ansluten till Kivra får du din avi för medlemsavgiften digitalt. Det bidrar till minskad klimatpåverkan.

Avgift till a-kassan

Är du medlem i Lärarförbundet bör du också bli medlem i Lärarnas a-kassa för att ha en ekonomisk trygghet om du skulle bli arbetslös. Avgiften till Lärarnas a-kassa betalar du direkt till Lärarnas a-kassa.

Försäkringar

Många medlemmar i Lärarförbundet har förmånliga försäkringar via Lärarförsäkringar. Försäkringspremien betalar du samtidigt som du betalar medlemsavgiften till Lärarförbundet. Uppgifter om premien hittar du på Mina sidor på lararforsakringar.se. Försäkringarna betalar du i förskott. Medlemsavgiften till Lärarförbundet betalar du i efterskott.

Skattereduktion

1 juli 2018 -1 april 2019 är medlemsavgiften till fackförbund avdragsgill och du får en skattereduktion. Det betyder att du som medlem betalar mindre än tidigare år. Lärarförbundet meddelar Skatteverket hur mycket du har betalat in i medlemsavgift och Skatteverket lägger i sin tur in det i din deklaration.

Tidningsavgift

I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet.

Du kan prenumerera på Lärarförbundets ämnestidningar. Det kostar 22 kronor per månad per tidning. Logga in på Min sida där du kan säga upp eller påbörja nya prenumerationer.

Medlemsförmåner

Som medlem har du tillgång till en mängd olika förmåner. Det handlar om allt från stöd och vägledning till kompetensutveckling och försäkringar.

Bli medlem?

Här hittar du allt om hur du blir medlem i Lärarförbundet

Bakgrund om medlemsavgifter

Den 1 januari 2019 ändrades medlemsavgifterna och det blev två avgiftsklasser för yrkesverksamma medlemmar. Kongressen beslutade det hösten 2018.

FAQ om nya medlemsavgifter

Kommentarer:

Hej!
Hur kan jag avsluta med att bli medlem här?
Tack!

• Skapad 2019-03-22 01:33

Hej,
Jag fick faktura 100kr men jag är inte klart än med utbildningen. Jag gör mitt examensarbete just nu och räknar helt färdigt i mars. Jag får inte nåt heller från csn,behöver jag ändå betala?
Tack!
Mvh,
Jovelyn

• Skapad 2019-01-08 16:16
Irene
Irene ström

Hej!

Om du tar kontakt med Lärarförbundet kontakt på telefonnummer 0770-33 03 03 så hjälper de dig med att förlänga din studietid.

De 100 kr du har fått avser medlemsavgift för hela första året som yrkesverksam efter avslutade studier. Läs mer https://www.lararforbundet.se/artiklar/medlemskap-for-100-kronor-hela-forsta-aret-pa-jobbet

Hälsningar Lärarförbundet Kontakt

• Skapad 2019-01-09 11:11
Anonym

Det står att medlemsavgiften är 325kr. Varför betalar jag då 347kr?

• Skapad 2018-08-31 08:37

Hej!

Gissningsvis betalar du även 22 kr extra för tidningen, som det står i texten ovan :-)

• Skapad 2018-08-31 08:41
Irene
Irene ström

Hej!
I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 22 kr/månaden. 325 kr + 22 kr = 347

Ämnestidningen får du utifrån vilken befattning/skolform du har. Inom kort kommer du själv att kunna hantera dina tidningar på "mina uppgifter". Där kan du då välja ytterligare att prenumerera på en eller flera ämnestidningar och då kostar det 22 kr/månad per tidning.

Hälsningar Lärarförbundet Kontakt

• Skapad 2018-08-31 13:05