Lärarförbundets medlemsavgift

Förbundsavgiften är medlemsavgiften du betalar för att vara medlem i Lärarförbundet. Vid årsskiftet 18/19 justeras medlemsavgifterna och vi får två avgiftsklasser. Välkommen till ett starkt och engagerande Lärarförbund med ett gediget innehåll.

För dig som är yrkesaktiv ingår inkomstförsäkringen i din avgift, och de ekonomiska fördelarna som följer med ditt medlemskap gör det både prisvärt och betydelsefullt. Du kan betala din medlemsavgift på flera sätt.

Vill du läsa mer om vad som gäller från 2019-01-01 kan du göra det här!

Förbundsavgiften (t.o.m 181231)

Så här mycket betalar du i månaden för ditt medlemskap. I tabellen finns även information om hur stor skattereduktionen blir som beslutades om 180701.

Uppdaterad information 2018-12-12: Riksdagen har i dag fattat beslutet att gå på M+KD´s budget och därmed kommer skattereduktionen att upphöra 2019-04-01.

Yrkesaktiv medlem

Månadsinkomst Medlemsavgift per månad Medlemsavgift med skattereduktion
från 1 juli
Du sparar per månad Du sparar per år
Upp till 6000 kr 50 kr 38 kr 13 kr 150 kr
6001 – 6999 kr 85 kr 64 kr 21 kr 255 kr
7000–8999 kr 95 kr 71 kr 24 kr 285 kr
9000–10999 kr 115 kr 86 kr 29 kr 345 kr
11000–12999 kr 135 kr 101 kr 34 kr 405 kr
13000–14999 kr 155 kr 116 kr 39 kr 465 kr
15000–16999 kr 175 kr 131 kr 44 kr 525 kr
17000–19000 kr 195 kr 146 kr 49 kr 585 kr
19001–21000 kr 215 kr 161 kr 54 kr 645 kr
21001–22999 kr 235 kr 176 kr 59 kr 705 kr
23000–24999 kr 255 kr 191 kr 64 kr 765 kr
25000–26999 kr 275 kr 206 kr 69 kr 825 kr
27000–28999 kr 300 kr 225 kr 75 kr 900 kr
29000 kr - 325 kr 244 kr 81 kr 975 kr

Pensionärsmedlemmar
betalar 45 kr/månad.

Är du även ansluten till KMR betalar du ytterligare 35 kr/mån.

Betala rätt avgift vid ändrad inkomst

Om du byter jobb, är föräldraledig, går i pension eller får ändrad inkomst – kom ihåg att ändra dina uppgifter i medlemsregistret eftersom medlemsavgiften till förbundet är baserad på din inkomst. Observera att din ändring av medlemsavgiften gäller från den dagen du kontaktar Lärarförbundet.

Permanenta ändringar, till exempel om du får nytt jobb, kan du göra själv på Mina sidor. Du som går i pension behöver däremot använda kontaktformuläret.

Är dina ändringar tillfälliga som till exempel ändrad inkomst under föräldraledighet, tillfällig deltid, sjukskrivning, arbetslöshet måste du ringa Lärarförbundet kontakt på 0770 - 33 03 03 eller använda vårt kontaktformulär. Även tillfälliga ändringar gäller från den dagen du kontaktar oss.

Skattereduktion

Sedan 1 juli 2018 är avgiften avdragsgill och du får en en skattereduktion, vilket innebär att du som medlem kommer betala mindre än tidigare år. Lärarförbundet meddelar Skatteverket hur mycket du har betalat in i medlemsavgift och Skatteverket lägger i sin tur in det i din deklaration.

Tidningsavgift

I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 22 kr/månaden. Du kan också välja att prenumerera på ytterligare en eller flera ämnestidningar och då kostar det 22 kr/månad per tidning. Du kan lätt administrera dina tidningar, säga upp eller påbörja ytterligare prenumerationer genom att gå in på Mina sidor.

Medlemsförmåner

Som medlem har du tillgång till en mängd olika förmåner. Det handlar om allt från råd och stöd till kompetensutveckling och försäkringar. Läs mer här.

Lärarstudent

Det är avgiftsfritt att vara med i Lärarförbundet för dig som är lärarstudent. Även här ingår de flesta medlemsförmåner såsom fortbildning i form av kurser och seminarier, rabatterbjudanden, stöd och råd och mycket mer. Du får Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet samt en ämnestidning utan kostnad.

Nyutexaminerad?

För nyutexaminerade lärare gäller en extra förmån: När du tar din examen betalar du endast 100 kr i månaden för det första året och 150 kr i månaden det andra året efter examination.

Autogiro

Det enklaste sättet att se till att räkningen blir betald är genom att använda autogiro. Pengarna dras automatiskt från ditt konto, och du slipper hålla reda på när den ska betalas. Dessutom slipper du få en pappersavi i brevlådan. Allt du behöver göra för att komma igång med autogiro är att underteckna ett så kallat medgivande i din internetbank. Det ger betalningsmottagaren fullmakt att dra pengar från ditt konto. Läs mer om hur du betalar med autogiro.

E-faktura

När du har e-faktura får du din avi direkt till din internetbank. En av förutsättningarna för att du ska kunna få e-faktura är att du idag betalar avgifterna till Lärarförbundet via faktura. För att ansluta dig till Lärarförbundets e-faktura anmäler du dig via din internetbank. Det kostar ingenting med e-faktura. Det flesta banker är anslutna till e-faktura, Swedbank och Sparbankerna, Nordea, Svenska Handelsbanken, SEB, Den Danske Bank, Skandiabanken, Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen, ICA Bank och Länsförsäkringar Bank. Om du byter bank måste en ny e-fakturaanmälan göras i den nya banken och en avanmälan på den gamla.

Löneavdrag

Från och med månaden efter att du blivit medlem i Lärarförbundet dras din medlemsavgift och eventuella tidningsavgifter från din lön. Om du har försäkringspremier dras de första månaden efter ditt inträde.

I de fall det inte fungerar, till exempel vid överföring från vissa privata arbetsgivare, går det bra att betala via autogiro e-faktura eller via Kivra.

Kivra

Genom att vara ansluten till Kivra kan du få din avi digitalt. Genom att erbjuda dig som medlem den här möjligheten vill vi bidra till att minska klimatpåverkan och samtidigt följa den digitala utvecklingen

Avgift till A-kassan

Är du medlem i Lärarförbundet bör du också bli medlem i Lärarnas A-kassa för att ha en ekonomisk trygghet om du skulle bli arbetslös. Det kostar 110 kronor i månaden att vara med i Lärarnas A-kassa. Din avgift till Lärarnas A-kassa är inte inkluderad i den avgift som du betalar till Lärarförbundet. Mer information om detta hittar du på A-kassans webbplats.

Försäkringar?

Många medlemmar i Lärarförbundet har olika förmånliga försäkringar via Lärarförsäkringar. Försäkringspremien betalas tillsammans med övriga avgifter. Uppgifter om premien hittar du i försäkringsbeskedet från Lärarförsäkringar AB. Försäkringarna betalas i förskott, till skillnad från förbundsavgiften som betalas i efterskott.

Bli medlem?

Här hittar du allt om hur du blir medlem i Lärarförbundet.

Kommentarer:

Anonym

Det står att medlemsavgiften är 325kr. Varför betalar jag då 347kr?

• Skapad 2018-08-31 08:37
Anonym
Svar till Anonym

Hej!

Gissningsvis betalar du även 22 kr extra för tidningen, som det står i texten ovan :-)

• Skapad 2018-08-31 08:41
Irene
Irene ström
Svar till Anonym

Hej!
I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 22 kr/månaden. 325 kr + 22 kr = 347

Ämnestidningen får du utifrån vilken befattning/skolform du har. Inom kort kommer du själv att kunna hantera dina tidningar på "mina uppgifter". Där kan du då välja ytterligare att prenumerera på en eller flera ämnestidningar och då kostar det 22 kr/månad per tidning.

Hälsningar Lärarförbundet Kontakt

• Skapad 2018-08-31 13:05