Lärarförbundets medlemsavgift

Förbundsavgift är medlemsavgiften du betalar för att vara medlem i Lärarförbundet. Den varierar beroende på hur mycket du tjänar och vilken slags medlem du är.

För dig som är yrkesaktiv ingår inkomstförsäkringen i din avgift, och de ekonomiska fördelarna som följer med ditt medlemskap väger upp en stor del av medlemsavgiften. (Som inkomst räknas lön, sjukpenning, föräldrapenning inkl.tillägg, aktivitetsstöd, ersättning från arbetslöshetskassan och uppdrag som heltidspolitiker samt inkomst från eget företag.) Du kan betala din medlemsavgift på flera sätt.

Löneavdrag

Från och med månaden efter att du blivit medlem i Lärarförbundet dras din medlemsavgift och eventuella tidningsavgifter från din lön. Försäkringspremier och a-kasseavgift dras första månaden efter ditt inträde.

I de fall det inte fungerar, till exempel vid överföring från vissa privata arbetsgivare, går det bra att betala via autogiro e-faktura eller via pappersavi.

Autogiro

Det enklaste sättet att se till att räkningen blir betald är genom att använda autogiro. Pengarna dras automatiskt från ditt konto, och du slipper hålla reda på när den ska betalas. Dessutom slipper du få en pappersavi i brevlådan. Allt du behöver göra för att komma igång med autogiro är att underteckna ett så kallat medgivande som ger betalningsmottagaren fullmakt att dra pengar från ditt konto. Läs mer om hur du betalar med autogiro.

E-faktura

När du har e-faktura får du din avi direkt till din internetbank. En av förutsättningarna för att du ska kunna få e-faktura är att du idag betalar avgifterna till Lärarförbundet via faktura.

För att ansluta dig till Lärarförbundets e-faktura anmäler du dig via din internetbank. Det kostar ingenting med e-faktura.

Det flesta banker är anslutna till e-faktura, Swedbank och Sparbankerna, Nordea, Svenska Handelsbanken, SEB, Den Danske Bank, Skandiabanken, Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen, ICA Bank och Länsförsäkringar Bank. Om du byter bank måste en ny e-fakturaanmälan göras i den nya banken och en avanmälan på den gamla.

Förbundsavgiften

Så här mycket betalar du i månader för ditt medlemskap.

Yrkesaktiv medlem

Inkomst/månFörbundsavgift/mån (inkl inkomstförsäkring)
Upp till 6000 kr50 kr
6 001 – 6 999 kr85 kr
7000 - 8999 kr95 kr
9 000 – 10 999 kr115 kr
11 000 – 12 999 kr135 kr
13 000 – 14 999 kr155 kr
15 000 – 16 999 kr175 kr
17 000 – 19 000 kr195 kr
19 001 – 21 000 kr215 kr
21 001 – 22 999 kr235 kr
23 000 – 24 999 kr255 kr
25 000 – 26 999 kr275 kr
27 000 – 28 999300 kr
29 000 -325 kr

För lärarstudenter är medlemskapet gratis hela studietiden.

Doktorander betalar 40 kr/månad.

Pensionärsmedlemmar betalar 45 kr/månad.

Är du även ansluten till KMR betalar du ytterligare 33 kr/mån.

Betala rätt avgift

Om du byter jobb, går i pension eller får ändrad inkomst – kom ihåg att ändra dina uppgifter i medlemsregistret eftersom medlemsavgiften till förbundet är baserad på din inkomst.

Permanenta ändringar kan du göra på Mina sidor. Ändringen av medlemsavgift gäller från den dagen du kontaktar förbundet.

Är din ändringar tillfälliga som till exempel ändrad inkomst under föräldraledighet, tillfällig deltid, sjukskrivning, arbetslöshet kan du inte göra ändringarna på Mina sidor. Du måste då ringa Lärarförbundet kontakt 0770 - 33 03 03 eller använd vårt kontaktformulär. Även tillfälliga ändringar gäller från den dagen du kontaktar oss.

Avgift till a-kassan

Från och med 1 juli 2016 är avgiften till Lärarnas A-kassa 110 kronor per månad. Avgiften är den samma oavsett om du är ansluten till Lärarförbundet eller inte. Den påverkas inte heller av om du studerar, arbetar eller är arbetslös.

Tidningsavgift

I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 21 kr/månaden. Du kan också välja att prenumerera på ytterligare en eller flera ämnestidningar och då kostar det 21 kr/månad per tidning. Från 1 januari är kostnaden 22 kr/månad.

Nyutexaminerad?

För nyutexaminerade lärare gäller en extra förmån: Är du studerandemedlem när du tar examen betalar du endast 100 kr för hela första året som medlem.

Lärarstudent

Det är gratis att vara med i Lärarförbundet för dig som är lärarstudent. Även här ingår de flesta medlemsförmåner såsom fortbildning i form av kurser och seminarier, rabatterbjudanden, stöd och råd och mycket mer. Du får våra Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet samt en ämnestidning utan kostnad.

Försäkringar?

Många medlemmar i Lärarförbundet har olika förmånliga försäkringar via Lärarförsäkringar. Försäkringspremien betalas tillsammans med övriga avgifter. Uppgifter om premien hittar du i försäkringsbeskedet från Lärarförsäkringar AB. Försäkringarna betalas i förskott, till skillnad från förbundsavgiften som betalas i efterskott.

Bli medlem?

Här hittar du allt om hur du blir medlem i Lärarförbundet.