"Lärarförbundets lönestatistik mest tillförlitlig"

- Vår lönestatistik är baserad på olika lärarkategorier och  är renodlad. Därför är den tillförlitlig, säger Carola Bolmstedt, som svarar på frågor i Lärarförbundets medlemsservice.

- Vår lönestatistik är baserad på olika lärarkategorier och är renodlad. Därför är den tillförlitlig, säger Carola Bolmstedt, som svarar på frågor i Lärarförbundets medlemsservice.

Vilken lönestatistik ska du som lärare lita på? Det är en fråga som ofta dyker upp i Lärarförbundets medlemsservice. Carola Bolmstedt är en av de som svarar i telefon: Lita inte på första bästa lönestatistik som dyker upp på Google utan använd istället vår statistik.

Under första kvartalet har många lärare i skola, förskola och fritidshem som har sitt lönesamtal med lönesättande chef. Lärarförbundets medlemsservice kan ger dig stöd i hur du kan påverka din lön, tips inför lönesamtalet och vad som kan vara rätt lön för dig.

Lita bara på Lärarförbundets statistik

För bästa statistik bör du använda Lärarförbundets lönestatistik. Det florerar även andra webbplatser som tillhandahåller allmän lönestatistik för alla yrkesgrupper, men de är inte särskilt tillförlitliga och kan ge felaktiga uppgifter.

- Vi får en hel del frågor från medlemmar och personer som funderar på att utbilda sig till lärare som tittat på annan lönestatistik än den som finns på vår webbplats, säger Carola Bolmstedt i Lärarförbundets medlemsservice.

Vad säger medlemmen när du berättar om vår lönestatistik?

- Oftast blir de förundrade över att de uppgifterna skiljer sig åt jämfört med Lärarförbundets statistik. På andra statistiksidor kan det vara blandad kompott av yrken som ligger till grund för den medellönen som uppges där.

Vad gör vår statistik bättre?

Vår lönestatistik är baserad på olika lärarkategorier hos många olika arbetsgivare och den är renodlad. Det gör den tillförlitlig.

Färsk statistik hos din avdelning

För att hitta den färskaste statistiken kan du alltid kontakta din avdelning. Där kan du också få veta andra saker som kan vara bra att veta om arbetsgivaren.

Verktyget Min lön ger dig stöd

Är du medlem? Du vet väl att du kan få hjälp av verktyget Min lön för att se hur du ligger till jämfört med andra?

Det är dock viktigt att känna till att Lärarförbundets partsgemensamma lönestatistik för de flesta uppdateras en gång per år, i slutet av april eller början av maj. Fram tills dess visas uppgifter från hösten 2013. Det beror på att statistiken först måste rensas och bearbetas av samtliga arbetsgivarorganisationer.

Men Min lön ger dig ändå en ungefärlig bild av hur du bör ligga till lönemässigt. Din avdelning kan ha ännu färskare statistik, för just din kommun eller arbetsgivarorganisation.

• Skapad 2015-02-12
Frågor & Svar