Lärarförbundets kollektivavtal för mig som arbetsgivare

Stöd, färdigförhandlade villkor, branschinformation, juridisk expertis och en attraktiv arbetsplats. Det finns många skäl för dig som arbetsgivare att skaffa kollektivavtal.

När du ska rekrytera är det en styrka att kunna erbjuda alla de förmåner som ingår i ett kollektivavtal. En arbetsplats som har kollektivavtal anses ofta mer seriöst än ett utan avtal.

Blir du medlem i en arbetsgivarorganisation och tecknar kollektivavtal får du:

Färdigförhandlade anställningsvillkor

Du kommer inte att behöva förhandla om villkoren på arbetsplatsen varje gång du anställer.

En mycket förmånlig pensionsförsäkring till dina anställda

Du behöver inte administrera olika privata tjänstepensioner, och pensionsförsäkringen är mycket mer förmånlig än de privata alternativen för dina anställda. Det kan skilja mer än en halv miljon kronor för den anställde i pension.

Förhandlingsstöd

Om du som arbetsgivare behöver minska på antalet anställda får du hjälp med förhandlingar, varsel, turordningslista och alla andra rutiner av arbetsgivarorganisationen så att det blir rätt från början. Skulle någon uppsagd stämma företaget företräder arbetsgivarorganisationens jurister utan extra kostnad. De som blir uppsagda får också stöd och ekonomisk ersättning från Trygghetsrådet.

Aktuell branschinformation

Du får löpande information som rör just ditt område.

Tillgång till avtalstolkningar och juridisk expertis

Skulle det uppstå en tvist mellan dig och någon av dina anställda så hanteras detta mellan arbetsgivarorganisationen och den fackliga organisationen. Det är betydligt enklare och mindre kostsamt än att anlita advokat.

Organisationer Lärarförbundet tecknar kollektivavtal med

Läs mer om avtal och lagar för medlemmar.