Lärarförbundets förslag om betald SVA-utbildning blir verklighet

För att få fler lärare inom SFI satsar regeringen nu pengar. Legitimerade lärare ska kunna läsa in svenska som andraspråk samtidigt som de behåller 80 procent av sin lön. - Det märks att regeringen lyssnat på oss, säger Johanna Jaara Åstrand.

Så sent som för två veckor sedan påtalade Lärarförbundet bristen på behöriga lärare på SFI i en debattartikel på Dagens Nyheter. I dag arbetar ungefär 3 400 personer med undervisning inom SFI och av dessa är det knappt 39 procent som är legitimerade och behöriga SFI-lärare.

Nödvändig satsning

- Det här är en välkommen satsning från regeringen. Det märks att de har lyssnat på oss när vi påtalat bristen på behöriga lärare inom SFI och att de också tagit till sig våra förslag. Det är helt nödvändigt att man satsar på SFI-lärarna som har en så viktig roll för alla nyanlända vuxnas möjligheter att snabbt lära sig svenska och ta sig in på arbetsmarknaden, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Totalt 102 miljoner

Regeringen väljer att satsa på att få fler lärare att kompetensutveckla till SFI-lärare. Totalt avsätts 102 miljoner kronor i ett statsbidrag från 15 juli 2016. Bidraget innebär att kommuner kan söka statsbidrag och för att få det måste lärare som läser in SVA få 80 procent av sin lön. Bidraget kommer att motsvara 70 procent av huvudmannens kostnad.

Regeringen uppskattar att pengarna kommer att räcka till ungefär 1000 nya behöriga SFI-lärare.