​Lärarförbundet Skolledare – tar ansvar för framtiden

Lärarförbundet Skolledares namn följs nu av budskapet ”tar ansvar för framtiden”. Vi träffar Ann-Charlotte Gavelin Rydman som berättar mer om detta.

Lärarförbundet har efter den senaste kongressen 2018 blivit ett fackligt professionsförbund. En av de bärande uppgifterna för förbundet är att ena professionen. Lärarförbundet ska vara ett enat förbund för alla Ledare, Lärare och Lärarstudenter och det är dessa tre ”L” som tillsammans bildar förbundets berömda mutter.

Lärarförbundets namn följs av ”allt börjar med bra lärare” medan Lärarförbundet Skolledare har tagit budskapet ”tar ansvar för framtiden”. Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledares ordförande, får frågan om varför skolledare inte har samma budskap som lärare:

- Det hade varit en möjlighet då de allra flesta skolledare faktiskt börjar som bra lärare. Men vi ville ändå ha ett budskap som talar mer direkt till skolledare och då valde vi ”tar ansvar för framtiden”.

Kan du förklara varför ni valde just dessa ord?

- Barnen och eleverna är ju vår framtid och vi skolledare har ett stort ansvar, som vi gärna tar, för att de ska få en så bra utbildning som möjligt. En utbildning som ska fungera i framtiden och som gör att de kan skapa sig själva en bra framtid och därmed också göra en bra framtid för oss alla. Det tar vi ansvar för.

En sista fråga. Var det en självklar sak att komma på?

- Nej, dessa få ord har kostat mycket möda att ta fram. Men när styrelsen väl såg budskapet på pränt kändes det helt plötsligt självklart. Lärarförbundet Skolledare – tar ansvar för framtiden. Det låter vackert och sant tycker jag.