Lärarförbundet i Almedalen 2019

När Lärarförbundet åker till Almedalen fokuserar vi på tre frågor: hur ska vi få fler behöriga lärare? Vem ska ta ansvar för dokumentationsbördan för Sveriges lärare? Och hur ska styrning och finansiering se ut? Missa inte när vi ställer politikerna mot väggen i vår skoldebatt!

Det saknas 65 000 lärare och lärarbristen är akut. Fyra av tio lärare överväger också att lämna yrket på grund av de omfattande dokumentationskraven. Samtidigt vill en riksdagsmajoritet införa ordningsomdömen, något som direkt riskerar att öka dokumentationsbördan.

Under våren har Lärarförbundet släppt två rapporter: Dokumentationsbördan – ett arbetsmiljöproblem för lärare och Från obehörig till lärare – en rapport om vad som krävs för att få fler lärare som ligger till grund för våra budskap och möten i Almedalen.

Skoldebatt: Är en skola utan lärare fortfarande en skola?

Den 2 juli kl. 16:45 öppnar dörrarna till TCO-landet och Lärarförbundets skolpolitiska debatt och mingel. Almedalens viktigaste skoldebatt kommer bita i frågor om lärarbrist, dokumentationskrav och vad som krävs av politiken för att vi ska bli fler lärare i Sveriges förskolor och skolor.

I panelen hittar du:

• Anna Ekström, utbildningsminister, Socialdemokraterna
  • Roger Haddad, utbildningspolitisk talesperson, Liberalerna
  • Ilona Szatmari Waldau, högskole- och forskningspolitisk talesperson, Vänsterpartiet
  • Kristina Axén Ohlin, utbildningspolitisk talesperson, Moderaterna
  • Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande, Lärarförbundet

Skoldebatten modereras av Willy Silberstein. Läs mer om evenemanget här!
Debatten filmas och kommer senare publiceras på Lärarförbundets sociala kanaler.

Förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand program i Almedalen

Under årets Almedalsvecka deltar Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i en rad seminarier och diskuterar bland annat digitalisering i skolan, vägar för att öka läraryrkets attraktivitet, bättre studiemiljöer för elever med neuropsykiatriska funktionshinder, studiero i klassrummen och den nya lärarutbildningen – alla viktiga områden för skolans framtid. Du hittar programmet nedan.

Även Lärarförbundet Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman och Lärarförbundet Students ordförande Maria Guthke är på plats i Almedalen och deltar i paneldebatter och rundabordssamtal.

Måndag 1 juli

09.45-10.30. ”Hur tacklar vi lärarbristen – är mer digitalisering en väg framåt?” Arrangör: Academedia. Plats: B27, Campus Gotland, Cramérgatan 3.

14.00-14.45. ”Tillgänglig lärmiljö fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – så lätt är det!”. Arrangör: Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Plats: ”Skolgården”, Hamnplan plats 231.

Tisdag 2 juli

9.30-10.30. ”Sverige som kunskapsnation. Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet?” Arrangör Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Karlstad universitet, Umeå universitet. Plats: D-huset, Campus Gotland, Kaserngatan 1.

11.00-11.15. ”Börjar allt verkligen med bra lärare?” Dagens samhälles scen, Cramérgatan, intill ingången till Campus Gotland.

14.30-15.15.”Så kan skolan skapa studiero.” Arrangör: Skolverket. Plats: ”Skolgården”, Hamnplan plats 231,

16.45-19.00. Varmt välkommen på Lärarförbundets skoldebatt! ”Är en skola utan lärare fortfarande en skola?” Arrangör: Lärarförbundet. Plats: TCO-landet, Strandgatan 19.

Onsdag 2 juli

15.00-16.00. ”En ny lärarutbildning, igen? Men hur ska den se ut?” Arrangör: Sveriges Universitet- och högskoleförbund, SUHF. Plats: D-huset, Campus Gotland, Kaserngatan 1.

En seger för Lärarförbundet! Ny lag träder i kraft - förskolechefer blir rektorer

Den 1 juli är en viktig dag för Lärarförbundet och våra förskolechefsmedlemmar. Den nya skollagen träder i kraft och därmed blir förskolechefer blir rektorer. ”Rätt beslut är fattat”, som Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Lärarförbundet Skolledare, skrev i sin blogg förra året.

Detta är ett resultat av ett ihärdigt påverkansarbete under flera år som riksdagen den 19 juni 2018 klubbade igenom. Skollagen benämner nu (från 1 juli) förskolechefer som rektorer.

Rektorsmingel i TCO-landet
I Almedalen bjuder Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Lärarförbundet Skolledare, in till ett rektorsmingel med medlemmar på Gotland för att fira framgången. Lärarförbundets samhällspolitiska chef, Malin Tufvesson, kommer berätta kort om påverkansarbetet och vägen till beslutet i riksdagen.

Lärarförbundet går tillsammans med TCO i Mångfaldsparaden!

Vår lokalavdelning på Gotland arrangerar Lärarförbundets och TCO-förbundens deltagande i RFSL:s Mångfaldsparad. Den 4 juli kl. 15:00 är det samling på Södertorg.

Läs mer om du deltar i paraden här!

Vid frågor – kontakta:

Sofia Gustafsson, projektledare, sofia.gustafsson@lararforbundet.se , 0702601205

Lisa Heino, utredare, lisa.heino@lararforbundet.se, 0725582689