Den goda dialogen resulterade i arbetskläder

Lärarförbundet Falköping har drivit igenom att personalen i förskolan och fritidshemmen nu får gratis arbetskläder. Bästa argumentet? Att kommunen måste vara en attraktiv arbetsgivare.

Elisabeth Ekström och Lena Westberg sitter i styrelsen för Lärarförbundet Falköping och är ansvariga för förskolefrågorna på avdelningen. De upplevde att likt många andra kommuner så har Falköping problem att rekrytera nya lärare och även att behålla de som redan arbetade. Resan mot att driva igenom denna fackliga vinst började med en fundering: vad har grannkommunerna för förutsättningar för att rekrytera fler och att få lärare att stanna i yrket.

– Vi samlade ihop fakta om läget i grannkommunerna vad gäller planeringstid, om man hade fria måltider, om man hade arbetskläder, löneläget och så vidare. När vi hade samlat ihop fakta om det här dels både hur det såg ut i grannkommunerna och sen tog vi kontakt med medlemmarna och lät våra ombud hjälpa oss att scanna av läget på arbetsplatserna. Efter det tog vi kontakt med ordförande i barn- och utbildningsnämnden, säger Elisabeth Ekström.

De startade en dialog där de lade fram den fakta de samlat ihop och klargjorde för sina medlemmars situation.

– Vi förmedlade budskapet att det här är allvar för våra medlemmar, det kommer bli svårigheter att både rekrytera personal men framför allt att få folk att stanna i yrket, säger Elisabeth.

Jag tror inte att vi hade kommit så här långt utan våran (Lärarförbundets) medverkan

Ordföranden för barn- och utbildningsnämnden lyssnade och förstod. De fick uppmaningen att tänka ut de saker som går fort att lösa. Pedagogisk måltid, det vill säga att när föreskolepersonalen äter med barnen samtidigt som de har tillsynsskyldighet, och arbetskläder var det Elisabeth och Lena föreslog då.

– Det är väldigt avgörande. Det blir stora hål i våra medlemmars plånböcker om de ska köpa arbetskläder med sina egna pengar, säger Elisabeth.

Pedagogiska måltider gick fort att få igenom, knappt två månader. Frågan om arbetskläder drev Lärarförbundet till en början med Kommunal – tillsammans gjorde de en namninsamling. Ett samarbete Elisabeth tycker var givande.

– Vi har jobbat åt samma håll och kommunen har lyssnat. Vi har haft sakliga diskussioner om vad detta betyder för våra medlemmar. De får bättre förutsättningar och vinsten för kommunen är att de behåller sina medarbetare. Alla vinner liksom på det, säger Elisabeth och fortsätter:

– Men jag tror inte att vi hade kommit så här långt utan våran (Lärarförbundets) medverkan.

Nu när ni har fått igenom det här, vad säger medlemmarna?
– De jag haft kontakt med har bara jublat. Jag var själv och provade ut mina arbetskläder igår och träffade en hel del medlemmar där, som kom fram och sa ”tack för att ni varit med i det här, åh vad bra det är”. Det här gör en jättestor skillnad.

Om det finns fler som vill driva igenom liknande saker – hur ska man gå till väga?
– Samla fakta innan! Vi kunde lämna över svart på vitt – så här ser det uti våra grannkommuner. Vi kunde visa att det är många faktorer som gör att man vill lämna, och som omvänt kan få lärare att stanna kvar.

– Var sakliga och konkreta. Det är viktigt att ha en god relation med sin motpart, utan att för den sakens skull glömma bort sina frågor.

Nu fortsätter Lärarförbundet Falköpings arbete mot fler fackliga vinster. Att höja lönerna är nästa mål.