Lärarförbundet delar ut hårda klappar med tydliga budskap

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand utanför riksdagen, tillsammans med de 170 paket som ska delas ut.

Idag kommer 170 riksdagsledamöter som är involverade i skolfrågor att få varsitt paket av Lärarförbundet. Men bakom den vackra inslagningen gömmer sig ingenting. Paketen är tomma, förutom en liten lapp med en tydlig uppmaning inför extravalet.

- Dom här paketen är lika tomma som klassrummen riskerar att bli inom bara fem år, det kommer att saknas 43 000 lärare till år 2020. Kunskap kommer inte av sig själv. Föräldrar, elever och väljare förväntar sig lärare i klassrummen, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

"Se extravalet som en möjlighet"

Julklapparna lämnades över till partiledare och riksdagsledamöter i de utskott som påverkar skolpolitiken. I paketen framfördes en önskan till politikerna: ”se det här extravalet som en möjlighet att ta er skolpolitik ett steg längre för varje lärare, barn och elev”. Se julhälsningen till politikerna i sin helhet här.

Fridolin: Vi ska inte ha tomma paket till lärarna

Först ut med att få sitt paket var utbildningsminister Gustav Fridolin (MP), som instämde i att Sveriges lärare inte ska få några tomma paket.

– Jag håller helt med. Vi ska inte ha några tomma paket till Sveriges lärare och skolor. Ska man anställa fler i skolan så måste man göra investeringar så att fler vill bli lärare, sa Gustav Fridolin direkt efter paketöppningen.

Partierna får en extra chans att göra skillnad

Lärarförbundet hoppas nu att partierna tar tillvara på denna uppmaning, och se extravalet som en chans att göra skillnad.
- Nu har partierna en extra chans att fylla dom här paketen med politik som gör skillnad för Sveriges lärare och elever, säger Johanna Jaara Åstrand.

• Skapad 2014-12-19
Frågor & Svar