Lärares arbetstidsschema - så ska det fungera!

Du har rätt till ett schema som visar din arbetstid. Din chef ska fastställa ditt arbetstidsschema, även om du lägger delar av det själv.

Alla lärare har rätt till ett arbetstidsschema. Det ska tala om för dig när din arbetsdag börjar och slutar och när du har rast.

Arbetstidsschemat ska följa arbetstidsavtalet och omfatta all tid som arbetsgivaren styr över, även planerade variationer under året. Variationer kan till exempel vara utvecklingssamtal, föräldramöten och nationella prov.

Arbetstiden ska fördelas så jämnt som möjligt.

När planeringen är fastställd av din chef utgör den ditt ”ordinarie arbetstidsschema”. Ändringar i schemat kan ske med 14 dagars varsel.

Se filmen som reder ut lärares arbetsregler

Regionombudsman Sally Gordon på Lärarförbundet reder ut begreppen kring lagar och avtal om arbetstid för lärare samt varför frågan är så viktig att börja diskutera och hur man kan göra det.

Följ avtalen

Med ett arbetstidsschema är det lättare hålla tiden. Om din chef under året vill ändra arbetstidsschemat finns det regler för hur det ska gå till och hur du eventuellt ska ersättas. Kolla vad som gäller och kom överens om villkoren före förändringen.

Informera din chef

Om du inte hinner med dina arbetsuppgifter under arbetstiden så prata med din chef och gå igenom ditt uppdrag. Då får din chef både möjlighet och ett tydligare ansvar att vidta åtgärder.

Förtroendearbetstid

Många lärare har förtroendearbetstid. En chef kan inte beordra dig att under förtroendearbetstid utföra arbetsuppgifter som inte hunnits med på den reglerade arbetstiden. Samtidigt är det ditt eget ansvar att hålla koll på förtroendearbetstiden. Arbetar du för mycket, ger det inte rätt till lön eller övertidsersättning.

Tillsammans med SKL har Lärarförbundet tagit fram frågor och svar för att synliggöra hur avtalet ska fungera på det kommunala området. Med vissa undantag är de också giltiga för många privatanställda lärare.

Använd våra verktyg Min arbetstid och Lärarschemat

Min arbetstid är ett webbverktyg som hjälper dig att planera arbetstiden så att den används när den bäst behövs och att den fastställs i ett arbetstidsschema. Verktyget finns även som mobilversion. Du får koll på att schemat följer arbetstidsavtalet och kan följa upp förtroendetiden om du har sådan. Min arbetstid har också en rapportfunktion.

Lärarschemat är en app som hjälper dig att planera och dokumentera ditt arbete och talar om hur mycket tid du arbetar.