Läraren - ny nyhetssajt och tidning!

Alla tidningar får egna sajter kopplade till den nya webbplatsen läraren.se och sociala konton. Tidningen Fritidspedagogik återuppstår.

Nyhetssajten Läraren, tio tidningar och en satsning på sociala medier, podcasts och rörliga format. Det är nyheterna i Lärarförbundets redaktionella storsatsning i vår.

Lärarförbundet gör en redaktionell storsatsning och lanserar i början av maj nyhetssajten och nyhetsmagasinet Läraren. Ett nytt upplägg för lärartidningarna rullas också ut under våren. Alla tidningar får egna sajter kopplade till den nya webbplatsen läraren.se och sociala konton.

– Ska vi driva lärarnas viktigaste frågor måste vi vara där människor befinner sig. I mobilen, i datorn, i en podd, i ett rörligt format eller i en tidning som kommer hem i brevlådan, säger chefredaktör Michael Jonsson.

Det var en läsarundersökning av Kantar Sifo som visade på nya behov hos läsarna. Detta låg till grund för beslutet att göra om tidningarna och satsa stort digitalt.

– Om ett reportage berör flera yrkes- och ämnesgrupper kommer vi inte dubbeljobba och göra flera likadana reportage, vilket kunde hända tidigare. Det är viktigt att hantera medlemmarnas pengar ansvarsfullt, och det gör vi i och med de här förändringarna, säger Michael Jonsson, chefredaktör för Läraren.

Redaktionella nyheter

• Läraren.se: En ny ”smart” personifierad nyhetssajt som kan anpassas efter vilken yrkesgrupp läsaren tillhör. Premiär 5 maj.
  • Läraren: Ett nyhetsmagasin med fokus på lärarnas viktigaste frågor. Läraren ersätter Lärarnas tidning. Premiär 14 maj.
  • Podd och rörligt.
  • Forskning: En vetenskapssektion i Läraren fyra gånger per år, med fokus på forskning.
  • Förskolan, Specialpedagogik och Chef & Ledarskap blir kvar, men med utvecklat innehåll och ny form.
  • Fritidspedagogik återuppstår, både som tidning och webbplats, med tillhörande sociala konton.
  • Yrkesläraren renodlas och blir en egen titel.
  • Ämnesläraren utkommer till tre olika grupper av ämneslärare, ersätter tidningen Gymnasiet.
  • Grundskolläraren fokuserar på lärare som arbetar med de yngre eleverna. Ersätter tidningen Grundskolan.

Läs mer i Lärarnas Tidning

Kommentarer:

Annette
Annette Olsson

Hej!
Jag vill inte ha denna tidning. Hur gör jag för att ej få den i brevlådan?

• Skapad 2020-05-21 18:59
Annette

Om Annette Olsson

Gillar skog och hav! Geocaching samt FRIIDROTT! Utbildad Domare på hög internationell nivå i hopp inom friidrott. Resa är en annan passion tillsammans med musik.

Anonym
Svar till Annette Olsson

Hej! Logga in på Mina Sidor, klicka på Mina uppgifter och kryssa sedan ur den. Läs mer om hur du gör här: https://www.lararforbundet.se/artikelsidor/saa-uppdaterar-du-dina-uppgifter-sjalv

• Skapad 2020-05-25 09:31