Lärare leder - nytt ledarskapsprogram!

​Vill du utveckla dina ledarförmågor? Känner du dig hemma i våra värdeord: engagerad, öppen, kompetent, drivande och vill samarbeta med andra lärare som brinner för sin profession? Då ska du söka vårt nya ledarskapsprogram ”Lärare leder”!

Vi erbjuder ett ledarskapsprogram i absolut framkant som ger dig kraft och förutsättningar för att utveckla ditt engagemang att leda och förändra. Du kommer få göra en framtidsresa under ett nio dagars program där vi går på djupet om ledarskap och tar del av framstående experters kunskap om lärarprofessionens framtid. Vi delar gemensamma erfarenheter och formar tillsammans en stabil grund för ditt engagemang.

I programmets olika teman byggs en stark plattform – så att du kan leda utifrån dina passioner för framtiden.

Självledarskap och personlig utveckling

En utgångspunkt i programmet är att ett autentiskt och effektivt ledarskap grundar sig i självkännedom och självledarskap. Du kommer att få utforska och arbeta med din inre motivation, dina värderingar och arbeta mot tydliga personliga mål.

Leda andra

Vi utforskar tillsammans gruppers processer och hur vi kan verka konstruktivt som deltagare och ledare i grupper. Du får en grundläggande utbildning i modern ledarskapsteori och hur man kommunicerar öppet och tydligt. Upplevelser, reflektion och feedback varvas med verktyg som aktivt lyssnande och framgångsrik facilitering av processer.

Framtidens skola och lärarroll

Parallellt med att utveckla det egna ledarskapet får du tillsammans med andra genomföra en framtidsspaning i flera steg. Denna framtidsresa gör att du får en förankrad egen vision om hur framtiden kan se ut och hur du vill verka i den.

Ledarskapsprogrammet äger rum vid fyra tillfällen:

• 11-13 november
  • 5-6 februari
  • 17-18 mars
  • 22-23 april

Du kommer att få genomföra uppgifter som är kopplade till utbildningens innehåll mellan varje tillfälle. Detta då vi vill skapa ett lärande som blir tillgängligt i vardagen.

Utbildningen kommer vara förlagd på Ingarö nära Stockholm. Utbildningen sker på internat med övernattning - för att delta i utbildningen behöver du vara med på samtliga dagar.

Lärarförbundet står för alla kostnader, inklusive lönebortfall för deltagarna.

Du ansöker genom ett formulär som du hittar här! Sista ansökningsdatum är 6 oktober. Du får veta om du är antagen i mitten av oktober.

Frågor?

Kontaktpersoner: