Lärare jobbar sjuka på grund av vikariebristen

Vi är mitt inne i ”vabruari”, en månad som slår hårt mot skolan. Fyra av tio lärare uppger att det sällan eller aldrig tas in vikarier när de blir sjuka, visar en ny undersökning från Lärarförbundet. Istället tvingas de täcka upp och jobba sjuka för att inte belasta sina kollegor.

Magsjuka, influensa och förkylning. Sjukdomarna härjar just nu för fullt och det är ingen slump att februari även går under namnet ”vabruari”. Men istället för att vara hemma och kurera sig själv eller sina barn går många lärare till jobbet.

Nio av tio lärare uppger att de någon gång under året jobbat trots att de varit så sjuka att de borde vara hemma. Den främsta orsaken är att de inte vill belasta sina kollegor, visar en ny undersökning från Novus som genomförts på uppdrag av Lärarförbundet. Samtidigt uppger fyra av tio lärare i grundskolan och gymnasiet att det sällan eller aldrig tas in en vikarie när de blir sjuka.

Det är ohållbart.

Lärarbristen tvingar lärarna att springa allt snabbare och särskilt så i sjukdomstider. Även lärare måste kunna vara hemma när de är sjuka utan att ha dåligt samvete för hur det påverkar eleverna eller kollegorna, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

I vissa fall får lärarlagen klara sig utan uppbackning i tre eller fler dagar. Värst är situationen i gymnasiet följt av årskurs F-3, visar Lärarförbundets undersökning.

Så här kan det inte fortsätta. Landets förskolor och skolor måste ha en tydlig plan för när lärare blir sjuka eller måste vabba. Skolledarna behöver också bättre förutsättningar för att ta in vikarier, säger Johanna Jaara Åstrand och fortsätter:

– Det är ohållbart. Vi löser inte lärarbristen genom att köra slut på den befintliga personalen.

Kommentarer:

Joanna
Joanna Hagströms

Hej Niklas!
Lärarförbundet jobbar aktivt med att skolan ska få de resurser de behöver för att förstärka lärarkåren. Vi träffar politiker, skapar opinion och hjälper enskilda medlemmar med stöd.
Vänliga hälsningar
Joanna, kommunikatör Lärarförbundet

• Skapad 2019-02-22 10:18
Niklas
Niklas Pettersson

Utöver att påpeka att detta är fel, vad gör då Lärarförbundet för att >förändra< den här ohållbara situationen vi alla drabbas av?

• Skapad 2019-02-22 09:35
Miguel
Miguel Gabard

Och om man dessutom vill sätta lönetak för det antal otillräckliga lärarvikarier så kommer det att skapa ett ännu större gap och problemet kommer att växa.

• Skapad 2019-02-19 08:13