Lärare i rörelse uppmärksammar de globala målen

​I slutet på april drar Global Action Week igång, den årliga globala kampanjen som uppmärksammar rätten till utbildning. I år har Lärarförbundet i Kalmar också storslagna planer för hur de vill uppmärksamma kampanjveckan.

Den 23 april kommer Global Action Week att smygstartar i Kalmar och Fredriksskans idrottsarena fylls med idrottsaktiviteter. Evenemanget arrangeras av Lärarförbundets lokalavdelning, där överskottet går till organisationer som arbetar för lärares villkor och utbildning globalt.

- Vi vill visa på Lärarförbundets globala engagemang, men också vikten av ett hälsosamt liv! Säger Jonas Lundqvist, förtroendevald i Lärarförbundet Kalmar.

En dag för lärare och deras familjer

Evenemanget har fått namnet LIR: Lärare i rörelse! Dagen arrangeras tillsammans med flera samarbetspartners, bland annat med Friskis och Svettis, Kalmar Boxningsklubb, Friidrottsklubben och Gymnastikföreningen. De kommer att göra olika pass och låta deltagarna få testa olika aktiviteter. Tanken är att dagen ska kunna vända sig till familjer, både föräldrar och barn.

Idén startade med motionslopp

Lärarförbundet i Kalmar startade med planeringen för nästan ett år sedan, där en av kollegorna ville starta ett motionslopp för lärare. Idén har utvecklats sedan dess och blivit till en friskvårdsdag. Ganska tidigt tog förbundet kontakt med turistföreningen Destination Kalmar och Friskis och Svettis för att kunna bolla bra idéer och uppslag.

Globalt engagemang och friskvård

Lokalavdelningen har ett antal mål med den dagen. Ett av dem är att visa på Lärarförbundets engagemang i de globala frågorna, bland annat genom Global Action Week. Dagen ska också uppmärksamma lärare och arbetsgivaren på hur viktigt det är att ta hand om sig själv, sin familj och vara hälsosam. Det behöver inte vara dyrt att anordna en friskvårdsdag, menar Jonas och hoppas på en passus till arbetsgivaren.

Utbildning är ett vapen mot fattigdom

- Det känns jätteviktigt att uppmärksamma att det inte är självklart med utbildning - alla får inte det idag. Det är viktigt att uppmärksamma hur slumpen slår, jag hade ju lika gärna kunnat vara född i ett land där det inte är självklart att jag skulle få utbilda mig. Utbildning är den överlag viktigaste vapnet mot fattigdom, säger Jonas.

Ordna ett eget evenemang

Har du något tips om man vill ordna ett eget evenemang under Global Action Week?

• Våga testa och våga misslyckas!
  • Våga ta tillvara på idéer - få idéer är så tokiga att de inte kan utvecklas, bli bra och genomföras.
  • Engagera dig i det du tycker är viktigt! Vill man engagera sig fackligt i Lärarförbundet så är det viktigt att du engagerar dig i det som känns viktigt för dig och i den mån du hinner. Ibland kanske det är en facebookdelning, en annan gång är det en friskvårdsaktivitet.

Inom kort hittar du mer info om Lärarförbundet Kalmars dag LIR: Lärare i rörelse, på Facebook.

• Skapad 2016-03-18
  • Uppdaterad 2016-03-24