Lärare fick rätt i Arbetsdomstolen tack vare Lärarförbundet

Två lärare blev nekade att följa med när Malmö kommun tog över vuxenundervisningen för romer. Lärarförbundet drev lärarnas sak i Arbetsdomstolen, och har nu fått rätt.

Lärarna arbetade åt ABL Konsult på uppdrag av Malmö kommun till och med juni 2012. Men redan ett halvår tidigare blev lärarna uppsagda av ABL.

Lärarna fick inte sen inte fortsätta sina anställningar när Malmö kommun tog över verksamheten från ABL, som de borde ha fått göra enligt anställningsskyddslagen. Malmö kommun tog över den övriga personalen.

Lärarförbundet har drivit lärarnas sak i Arbetsdomstolen och har nu fått rätt. Lärarna tilldöms skadestånd och får ersättning för utebliven lön samt skadestånd.

- Jag är mycket nöjd med Arbetsdomstolens dom. Vid en verksamhetsövergång övergår anställningarna automatiskt till den nya arbetsgivaren om arbetstagaren inte motsätter sig. Domen är tydlig och användbar i det fackliga arbetet när det gäller att bedöma om en verksamhetsövergång skett och vad som gäller i dessa situationer, säger förbundsjurist Kirsi Piispanen.

• Skapad 2014-06-26
Frågor & Svar