Driftinformation: Just nu är det driftstörningar på lararforbundet.se

Få rådgivning kring nya pensionsregler

Sparar du till pensionen i en pensionsförsäkring? Då bör du se över ditt sparande eftersom avdragsrätten kommer att tas bort. Som medlem i Lärarförbundet kan du få gratis rådgivning av Lärarförsäkringar. Boka tid idag!

Från och med 2014 kommer avdragsrätten för privat pensionssparande att ändras till 1 800 kr per år vilket motsvarar 150 kr i månaden. 2016 tas avdragsrätten bort helt.

Det betyder att du som är lärare, förskollärare, fritidspedagog eller skolledare och sparar till pensionen privat kan behöva se över ditt sparande.

Vad innebär avdragsrätten?

Fram till och med 2014 kunde man dra av 12 000 kr per år för ett privat pensionssparande i sin deklaration. Avdragsrätten innebär förenklat att man får göra avdrag för sparandet under året med upp till 12 000 kr. Istället beskattas uttaget när det väl blir aktuellt, som tidigast från 55 år.

Lärarförsäkringar samarbetar med Folksam när det gäller att hjälpa kunderna att starta sparanden till sin pension. Sedan april i år har det inte gått att nyteckna pensionsförsäkringar hos Folksam. För nytecknande av långsiktigt sparande till den framtida pensionen rekommenderar därför Lärarförsäkringar sparande i kapitalförsäkring.

Hur ser dina behov ut?

En kapitalförsäkring kan ha traditionell förvaltning eller fondförvaltning och vilket som är det rätta beror på hur behoven ser ut. Med ett pensionssparande i en kapitalförsäkring betalas ingen reavinstskatt. Istället tas en årlig schablonskatt ut, så kallad avkastningsskatt.

Du som är medlem hos Lärarförbundet kan boka en tid hos Lärarförsäkringar för rådgivning och få hjälp att anpassa ditt fortsatta sparande till pensionen. Ring kundtjänst på 0771 – 21 09 09 eller boka tid direkt på lararforsakringar.se/bokatid.