Lärarbristen akut: 31 procent fler lediga lärarjobb i år

En sammanställning som Lärarförbundet har gjort av Arbetsförmedlingens statistik visar att antalet utannonserade lärarjobb ökar. Det visar att lärarbristen nu har blivit akut. Inom tio år beräknar SCB att det kommer att saknas 65 000 lärare.

De utannonserade lärarjobben under mars-juli 2015 har ökat starkt jämfört med förra året visar en sammanställning av Arbetsförmedlingens statistik som Lärarförbundet gjort.

Ordentliga satsningar behövs

- De här siffrorna visar att lärarbristen nu blivit akut och att det behövs ordentliga satsningar för att inte eleverna ska komma i kläm, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

I höst krävs det för första gången lärarlegitimation för att sätta betyg.

Regeringen måste ta hänsyn till situationen

- Det har funnits gott om tid för förberedelser men det är först nu som politikerna visar tecken på att förstå läget. Nu hoppas jag att regeringen i budgeten kommer att ta hänsyn till att tusentals lärare snabbt behöver komplettera sin behörighet för att eleverna ska få de lärare som de har rätt att kräva, säger Johanna Jaara Åstrand.

SCB beräknar att 65 000 lärare kommer saknas

Inom tio år beräknar SCB att det kommer att saknas 65 000 lärare.

- Läraryrkets attraktivitet måste stärkas och då krävs konkurrenskraftiga löner och att arbetsbelastningen i lärarjobbet minskar. Endast så kan vi locka ungdomar till världens roligaste jobb, säger Johanna Jaara Åstrand.

Fem förslag för att lösa lärarbristen

Lärarförbundet har sedan tidigare tagit fram fem förslag för att lösa lärarbristen. Det handlar bland annat om höja lärarlönerna, låta lärare vara lärare och att det ska finnas fler karriärvägar för lärare.

• Skapad 2015-08-28
Frågor & Svar