Kommunals engångsbelopp

​I den avtalsuppgörelse som Kommunal och SKR gjorde i november för Kommunals del av den kommunala sektorn ingick bland annat ett engångsbelopp till medlemmarna om 5500 kr för de som är månadsavlönade sedan sex månader och arbetar heltid.

Engångsbeloppet fick de istället för retroaktiv lön. Det innebar att de nya lönerna gäller från november 2020 istället för som för Lärarförbundets kommunalt anställda medlemmar, från 1 april.

Bakgrunden är att Kommunals avtal, som löpte ut i våras, förlängdes till hösten för att inte förhandlas mitt i pandemin. När överenskommelsen slöts var man överens om att de nya lönerna inte skulle gälla från 1 april utan från 1 november. Istället fick de alltså ett engångsbelopp.
För Lärarförbundets medlemmar genomfördes löneöversyn för kommunalt anställda medlemmar i våras och nya löner gäller från 1 april. Om du inte fick ny lön då, är medlem i Lärarförbundet och är kommunalt anställd, kontakta i första hand din chef och fråga varför du inte fick ny lön då och när du får det. För privat anställda medlemmar gäller andra datum för ny lön. På den privata sidan förekommer inga engångsbelopp för Kommunals del, så här långt.
Gemensamt för så gott som samtliga Lärarförbundets avtal är att vi agerade så att det inte blev några förluster av retroaktiv lön.