Kommunala avtalet som vände lärarnas löneutveckling

Det kommunala löneavtalet har sedan 2012 gett lärarna som grupp högre löneökningar än andra yrken. Avtalet har varit en viktig del i arbetet för att minska lönegapet till andra högskoleutbildade yrken.

De fyra senaste åren har det inte funnits några centralt beslutade löneökningar i avtalet, medan de två första åren i avtalet som slöts 2012 hade sådana. Ända sedan dess har lärare haft en riktigt bra löneutveckling. Varje år har lärare fått ett högre löneutfall än arbetsmarknaden i stort. Sedan 2012 har var fjärde lärare fått en löneökning på minst 10 000 kronor i månaden.

Sett över avtalets sex år har löneökningarna för kommunalt anställda lärare som grupp i genomsnitt varit klart högre än det så kallade märket (den nedersta linjen i figuren), men också klart högre än vad Medlingsinstitutet redovisar som utfallet på arbetsmarknaden (den mittersta linjen).

I lärarnas löner ingår även pengarna från både den statliga förstelärarreformen och det statliga lärarlönelyftet, men även om dessa räknas bort så har de kommunala lärarlönerna ökat mer än lönerna i stort på arbetsmarknaden. Lärarlönelyftet skapar en topp 2016, men även utan satsningen ökar lönerna mer än arbetsmarknaden i övrigt.

NY bredare, Lärarnas andel av andra högutbildade yrkens lön

Avtalet har också haft en gynnsam påverkan på lärarnas löner i förhållande till den genomsnittliga lönen för andra yrkesgrupper med minst treårig högskoleutbildning.

Under den senaste avtalsperioden har gapet minskat med sex procentenheter för lärare i gymnasieskolan och fem procentenheter för lärare i grundskola och fritidshem. För förskollärare har gapet minskat med två procentenheter.