Kollektivavtalad pension, tjänstepension

Du som jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal har, utöver den allmänna lagstadgade pensionen, också en kollektivavtalad pension. En viktig förmån som kan vara värd många tusenlappar. Den kollektivavtalade pensionen kallas också för tjänstepension.

Olika regler

Din kollektivavtalade pension ser lite olika ut beroende på om du är kommunalt, statligt eller privat anställd. Dessutom gäller olika sätt att beräkna pensionen beroende på hur gammal du är – de flesta pensionsavtalen har under de senaste tio åren förändrats för att anpassas till det nya allmänna pensionssystemet.

Anställd i kommun eller landsting

Är du anställd inom kommun eller landsting kan du läsa mer om vad som gäller för dig på sidan Tjänstepension – anställd i kommun eller landsting.

Anställd av staten

Är du av staten, läs vad som gäller för dig på sidan Tjänstepension – statligt anställd.

Privat anställd

Om du är privat anställd är det inte säkert att du har en kollektivavtalad pension eller tjänstepension. Läs om vad som gäller för just dig på sidan Tjänstepension – privat anställd.