Kollektivavtal ger schyssta spelregler

-Att alla medlemmar ska ha kollektivavtal är en fråga som vi i Lärarförbundet driver, säger förhandlingschef Mathias Åström.

Varför är kollektivavtal så viktiga? Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström är säker på sin sak. Utan kollektivavtal skulle arbetstagare ha en mycket svagare ställning.

Frågor och svar med Lärarförbundets förhandlingschef med Mathias Åström.

Varför är det så viktigt med kollektivavtal?

Kollektivavtal är grunden för villkoren på arbetsmarknaden. De reglerar både dina villkor och den lön du får. Samtidigt anger de vilket inflytande du har på arbetsplatsen – du får alltså en rimligare chans att bli rättvist behandlad. Kollektivavtal är också ett smart sätt att organisera arbetsmarknaden på, eftersom det är flexiblare än vad lagen är. De ändras inte beroende på vilken riksdagsmajoritet som gäller.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan i ett kollektivavtal?

– Lönen är givetvis viktigt men även de grundläggande spelreglerna – det får inte råda djungelns lag på arbetsplatsen. Och då är ju faktiskt en rättvis lönesättning inbyggd i det. Att alla medlemmar ska ha kollektivavtal är en fråga som vi i Lärarförbundet driver.

Är det inte bättre att var och en får förhandla fram de villkor som är viktigast för den enskilde?

– Det går utmärkt att göra även om man har kollektivavtal. De lägger ju bara grunden. Sedan går kan alla anställda bygga på det i sitt enskilda anställningsavtal.

Är inte kollektivavtal mest befogade på större arbetsplatser? Ska inte ett mindre föräldrakooperativ kunna slippa en massa byråkrati?

– Genom att att teckna kollektivavtal blir det enklare, inte svårare för mindre arbetsplatser. Om en liten arbetsplats är med i en arbetsgivarorganisation och har ett kollektivavtal, är de grundläggande villkoren på plats för de anställda. Det underlättar för alla.

Vad är ett kollektivavtal värt för en enskild anställd?

– Vi har ju gjort beräkningar som visar att det kan vara värt upp till 80 000 kronor per år för den som jobbar på en arbetsplats där det finns kollektivavtal, och det är mycket pengar. En arbetsplats utan kollektivavtal skulle behöva betala väldigt mycket mer i lön för att kompensera de pensioner, försäkringar och olika typer av förmåner som finns i kollektivavtalet.

Om arbetsgivaren har kollektivavtal får man del av samma förmåner oavsett om man är med i facket eller inte. Varför ska man då vara med i ett fackförbund?

– Det är ju bara tillsammans man har styrkan att åstadkomma bra spelregler, det blir inga kollektivavtal om vi inte är många. Och medlemskapet är ju mycket mer än en försäkring, det ger också möjlighet till en intressegemenskap och en utveckling i yrket.

Vad kan facket göra när nedskärningar och besparingar hotar?

– Facket är viktigare än någonsin nu när uppsägningar är ett hot för väldigt många. Turordningsreglerna gäller ju, men det handlar om mer än “sist in – först ut”, det handlar om hur det ska gå till? Arbetsgivaren måste förhandla med Lärarförbundet om hur man ska ställa om verksamheten i tider av kris. Om någon i slutänden trots allt skulle bli uppsagd förhandlar vi om vilka vill-kor som ska gälla för dem, exempelvis vilket stöd de ska få för att hitta ett annat jobb.